IGOS - Documentos de Conferências / Conference Objects
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing IGOS - Documentos de Conferências / Conference Objects by Author "Campos, Sofia"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Consciência metalinguística e linguagem conotativa figurativa: uma ferramenta de apoioPublication . Figueira, Ana Paula Couceiro; Ribeiro, Célia; Campos, SofiaWe will report on a support tool for the promotion of metalinguistic awareness through figurative language. There is the conceptualization of metalinguistic consciousness and figurative language being presented various suggestions / proposals for the promotion of these constructs. Although these suggestions can be used in various contexts, with different types of people and at different ages, obviously the possibility of major elaborations is unlikely at least with young children. It is an attractive, well-grounded material, running through various aspects of figurative language such as concrete and abstract names, proverbs, choruses and connotative phrases, redundancies, tasks like knowing what to do in certain situations. They are tasks of literal answers with precipitants for metalinguistic analysis. In addition to the literal answers, the subject must make explicit his answer. The solutions and the appropriate quotations are also presented.
- O contributo do marketing relacional na satisfação e fidelização dos utilizadores de bibliotecas universitáriasPublication . Ribeiro, Célia; Figueiredo, Elisabeth; Passos, Clotilde; Campos, Sofia; Pereira, Paulo; Couceiro, Ana Paula
- Desenvolver a consciência metalinguística: 3 instrumentos possíveisPublication . Figueira, Ana Paula Couceiro; Ribeiro, Célia; Campos, Sofia; Pinto, Maria AntoniettaA consciência metalinguística é caracterizada por muitos autores como uma capacidade cognitiva de refletir e analisar intencionalmente os componentes estruturais da linguagem, sua natureza e funções. A evidência de correlações positivas entre a consciência metalinguística e as habilidades de leitura e escrita fez com que essa questão fosse objeto de numerosas investigações, dada sua relevância pedagógica e implicações educacionais. Nesta linha de pensamento, houve a necessidade de encontrar estratégias válidas para avaliação e intervenção. Pretendemos operacionalizar o constructo consciência metalinguística e apresentar três testes (Testes de Habilidades Metalinguísticas), testes ou recursos que permitam analisar essa competência. Dado que consideramos esta capacidade importante e passível de promoção desde a infância, a proposta oferece ferramentas para três grupos etários diferentes: para crianças, THAM1 (de 4-6 anos jardim para a transição de crianças para a escola o 1º ciclo da educação básica) para adolescentes, THAM-2 (para crianças dos 9 aos 13 anos de idade 1 transição para o 3º ciclo) e para adultos, THAM-3 (para adolescentes e adultos, na transição do ensino secundário para o superior). Esses recursos são adaptações para o português europeu do MAT (Teste de Habilidade Metalinguística), original na versão italiana, de autores internacionalmente reconhecidos, com versões em várias línguas, disseminadas em todo o mundo, inclusive por meio de um projeto europeu, o MATEL. Ao nível nacional, eles já estão em circulação, pela publicação de um livro, e há várias investigações.
- Desenvolver a consciência metalinguística: 3 instrumentos possíveisPublication . Figueira, Ana Paula Couceiro; Ribeiro, Célia; Pinto, Maria Antonietta; Campos, SofiaWe intend to operationalize the construct metalinguistic awareness and present three tests (THAMs, tests of metalinguistic abilities), tests or resources that allow to analyze this competence. Given that we consider this capacity important and amenable to promotion from childhood, the proposal offers tools for three different age groups: for children, THAM-1, for adolescents, THAM- 2 and for adults, THAM-3. These resources are adaptations to the European Portuguese of MAT's, original in Italian version, of internationally recognized authors, with versions in several languages, worldwide disseminated, even by way of a project European, MATEL. At the national level, they are already in circulation, by the publication of a book, and there are several investigations.
- Programa de educação sócio emocional os Mochinhos da SabedoriaPublication . Costa, Sandra; Campos, Sofia; Ribeiro, Célia; Couceiro, PaulaThe ability to identify, express, develop, maintain and regulate emotions as key competences can and should be learned and worked upon. Hence the need, even for the scarcity in the national territory, of the construction and validation of a program in this area. Therefore, it is intended to be used with 5th and 6th grade students to be able to identify six basic emotions. It will consist of three games: game of facial expressions, game of body postures and game of physical sensations. The sample will consist of groups of students from 5th and 6th grades. A field research will be carried out with two groups: the group subject to the application of the program which will receive training in 12 structured sessions and a control group also of 5th and 6th years. The control group will have a ratio of 1 to 2 and will obey the following pairing rules: same gender, age and grade level.