Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Are managers good market listeners

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
152418071_Isaac Silvestre_DPDFA.pdf1.33 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This study investigates whether the market is informative for managers and if it influences their decision in completing a merger and acquisition (M&A). The results obtained show that, on average, firms with higher cumulative abnormal return (CAR) surrounding the announcement date are more likely to complete the deal, when controlling for factors that are known “ex-ante” (through empirical evidence of acknowledged scholars) to affect the probability of conclusion of the deal. This is consistent with Luo (2005) and Kau et al. (2008) who find that managers “learn” from the market. Moreover, this research tries to find evidence of whether the market per se and its perception of the firms’ growth potential, corporate governance and agency costs help explain the propensity of executives in “listening” to the market. The results show that “listeners” who have positive CAR, are less prone to “listen” to the market when their payment is sensitive to shareholders' returns. Moreover, this study finds that the percentage of shares held by insiders affects the propensity of managers in “listening” to the market when these have negative CAR. Additionally, this study concludes that managers are more likely to consider the market’s feedback when it is over-performing and it sees the bidder with a high investment growth potential when these have negative CAR. Finally, one finds that holding period returns
Este estudo investiga se o mercado é informativo para os gestores, e se influencia a sua decisão em completar fusões e aquisições (M&A). Os resultados obtido mostram que, em média, as empresas com maior retorno anormal cumulativo (CAR) em torno da data do anúncio têm maior probabilidade de concluir o negócio, quando são controlados por fatores que são conhecidos previamente (através de evidências empíricas de estudiosos reconhecidos) em afetar a probabilidade de conclusão do negócio. O que é consistente com Luo (2005) e Kau et al. (2008), que encontram que os gestores “aprendem” com o mercado. Além disso, este estudo tenta encontrar evidências que mercado em si e sua perceção do potencial de crescimento das empresas, governança corporativa e custos de agência ajudam a explicar a propensão dos executivos em “ouvir” o mercado. Os resultados mostram que os “ouvintes” que têm CAR positivos, são menos propensos a ouvir o mercado quando o seu salário é sensível ao retorno dos acionistas. Ademais, este estudo conclui que a percentagem de ações detidas pelos «insiders» afeta a propensão dos gestores em “ouvir” o mercado, quando estes têm CAR negativos. Adicionalmente, este estudo conclui que os gestores são mais propensos a considerar o feedback do mercado quando este tem um desempenho excessivo e vê a empresa com potencial de crescimento de investimento, quando estes têm CAR negativos. Finalmente, este estudo conclui que os retornos do período de posse após o negócio ser consumado são aparentemente melhores para “ouvintes”, comparativamente aos “não ouvintes”.

Description

Keywords

Agency costs Information markets Investment decisions Merger Acquisition Learning Listening

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue