Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.5 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A Perturbação de Hiperatividade com Défice de Atenção (PHDA) é a perturbação neuro-comportamental mais frequente na infância e é caracterizada por um padrão persistente de falta de atenção e/ou impulsividade-hiperatividade. Estas dificuldades comportamentais podem resultar em défices cognitivos. Os diversos estudos publicados sobre esta temática não apresentam consenso quanto à natureza, magnitude e especificidade das funções cognitivas alteradas nesta perturbação. Deste modo, o objetivo principal neste estudo é o de identificar a existência de um perfil neuropsicológico nas crianças com PHDA dos 7 aos 15 anos. Realizou-se uma avaliação neuropsicológica nos domínios da atenção, da memória de trabalho, da estruturação visuo-perceptiva e memória visual, e do rendimento intelectual. Neste estudo, comparou-se um grupo de PHDA com um grupo de controlo, para identificar os défices no grupo de PHDA. Os resultados deste estudo mostraram que as crianças com PHDA têm maior dificuldade em provas de atenção, memória de trabalho, estruturação visuo-perceptiva e memória visual. Em relação às crianças de desenvolvimento normativo, as crianças com diagnóstico de PHDA obtiveram piores resultados em todas as provas.
Attention Défices Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurobehavioral disorder, common in childhood, characterized by a persistent pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity. These behaviors may result in cognitive difficulties. There is no consensus in the literature about the nature, magnitude and specificity of the cognitive difficulties caused by this disturbance, thus the main objective of this study is to identify the existence of a neuropsychological profile in ADHD children from 7 to 15 years through a neuropsychological assessment of the areas of attention, working memory, test of visual-perceptual ability and visual memory. In this study, we compared a group of ADHD with a control group to identify the déficess of ADHD group. The results of this study suggest that children with ADHD have difficulty in tests of attention, working memory, visual-perceptual ability and visual memory.
Attention Défices Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurobehavioral disorder, common in childhood, characterized by a persistent pattern of inattention and/or hyperactivity-impulsivity. These behaviors may result in cognitive difficulties. There is no consensus in the literature about the nature, magnitude and specificity of the cognitive difficulties caused by this disturbance, thus the main objective of this study is to identify the existence of a neuropsychological profile in ADHD children from 7 to 15 years through a neuropsychological assessment of the areas of attention, working memory, test of visual-perceptual ability and visual memory. In this study, we compared a group of ADHD with a control group to identify the déficess of ADHD group. The results of this study suggest that children with ADHD have difficulty in tests of attention, working memory, visual-perceptual ability and visual memory.
Description
Keywords
Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção (PHDA) Atenção Memória de trabalho Estruturação visuo-perceptiva Memória visual Attention Défices Hyperactivity Disorder (ADHD) Attention Working memory Structuring visual-perceptual Visual memory