Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Clinical supervision in the integration of nursing students in paediatric clinical education: an experience report

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
121711578.pdf454.32 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Introduction: To ensure a positive and enriching clinical experience for nursing students, it is essential to reflect on how to make their integration into practice more welcoming and educational. Objective: To reflect on the clinical supervision practices used during the integration of students in a paediatric setting, aiming to identify facilitating factors and areas for improvement. Methods: Experience report based on Donald Schön’s reflective concepts. A nurse specialised in child health supervised students in a paediatric hospital unit, collecting and analysing data through a supervision diary. Results: Facilitating factors included the presence and support of teachers and clinical supervisors, clear communication, defined expectations, and a welcoming, well-organised physical environment. Opportunities for improvement included the need for greater emotional preparation, more effective communication strategies, and stronger orientation during the first days of the placement. Conclusion: Based on the barriers and facilitating factors identified through reflective analysis, the implementation of a structured clinical supervision programme is recommended. This should include clear objectives, individualised support, and continuous feedback to enhance student integration into paediatric clinical education. Although this report reflects a single supervisory context, the insights gained may inform future improvements in supervision strategies and contribute to the development of safe, competent, and emotionally prepared nursing professionals.
Introdução: Para proporcionar uma experiência clínica positiva e enriquecedora aos estudantes de enfermagem, é essencial refletir sobre como tornar a sua integração mais acolhedora e educativa. Objetivo: Refletir sobre as práticas de supervisão clínica utilizadas durante a integração de estudantes num contexto pediátrico, com o intuito de identificar fatores facilitadores e oportunidades de melhoria. Métodos: Relato de experiência baseado nos conceitos reflexivos de Donald Schön. Uma enfermeira especialista em saúde infantil supervisionou estudantes numa unidade hospitalar pediátrica, recolhendo e analisando dados através de um diário de supervisão. Resultados: Foram identificados como fatores facilitadores a presença e o apoio de professores e enfermeiros supervisores, a comunicação clara, a definição de expectativas e um ambiente físico acolhedor e organizado. Como oportunidades de melhoria destacam-se a necessidade de maior preparação emocional dos estudantes, estratégias de comunicação mais eficazes e o reforço da orientação nos primeiros dias de estágio. Conclusão: Face aos obstáculos e fatores facilitadores identificados através da análise reflexiva, recomenda-se a implementação de um programa estruturado de supervisão clínica. Este deve incluir objetivos claros, apoio individualizado e feedback contínuo, de forma a promover a integração dos estudantes no ensino clínico pediátrico. Apesar de este relatório refletir um único contexto de supervisão, os resultados podem orientar melhorias futuras nas estratégias de supervisão e contribuir para o desenvolvimento de profissionais de enfermagem seguros, competentes e emocionalmente preparados.
Introducción: Para ofrecer una experiencia positiva y enriquecedora a los estudiantes de enfermería, es esencial reflexionar sobre cómo hacer que su integración en las prácticas clínicas sea más acogedora y educativa. Objetivo: Reflexionar sobre las prácticas de supervisión clínica utilizadas durante la integración de estudiantes en un contexto pediátrico, con el fin de identificar factores facilitadores y oportunidades de mejora. Métodos: Relato de experiencia basado en los conceptos reflexivos de Donald Schön. Una enfermera especialista en salud infantil supervisó a estudiantes en una unidad hospitalaria pediátrica, recopilando y analizando datos mediante un diario de supervisión. Resultados: Se identificaron como factores facilitadores la presencia y el apoyo de profesores y enfermeros supervisores, la comunicación clara, la definición de expectativas y un entorno físico acogedor y organizado. Como oportunidades de mejora destacan la necesidad de una mayor preparación emocional de los estudiantes, estrategias de comunicación más eficaces y el refuerzo de la orientación durante los primeros días de prácticas. Conclusión: A partir de los obstáculos y factores facilitadores identificados mediante el análisis reflexivo, se recomienda implementar un programa estructurado de supervisión clínica. Este debe incluir objetivos claros, apoyo individualizado y retroalimentación continua para favorecer la integración de los estudiantes en la práctica pediátrica. Aunque este informe refleja un contexto único, sus hallazgos pueden orientar mejoras en las estrategias de supervisión y contribuir al desarrollo de profesionales seguros, competentes y emocionalmente preparados.

Description

Keywords

Learning Nursing students Preceptorship Thinking Preceptoria Estudantes de enfermagem Pensamento Aprendizagem Preceptoría Estudiantes de enfermería Pensamiento Aprendizaje

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue