Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Impacto da inovação digital na literacia em saúde aplicado em pacientes com necessidades especiais : uma revisão sistemática

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203353269.pdf1.39 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Enquadramento: Estratégias de MHealth têm sido usadas nas várias áreas da saúde e os aplicativos móveis têm sido usados no âmbito da autogestão da saúde e podem ser considerados como uma intervenção adjuvante em ganhos de literacia em saúde oral em pessoas com necessidades de saúde especiais. Objetivo: Identificar a melhoria da literacia em saúde oral em pacientes com necessidades especiais com recurso às plataformas digital. Material e métodos: Revisão sistemática da literatura, tendo em consideração as diretrizes do Joanna Briggs Institute (JBI). Com pesquisa nas bases de dados PubMed e Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) – via EBSCOHost, de acordo com os descritores Mesh relevantes, juntamente com os seus sinónimos e com os termos livres (Entry Terms). A chave de busca utilizada foi digital media OR eHealth OR MHealth OR mobile phones OR cell phones OR MHealth application OR telemedicine OR television, videos AND oral health education OR oral health OR oral health promotion OR oral health literacy OR oral health knowledge AND special needs. Foram incluídos estudos publicados entre os anos 2012 e 2023. Entre os 402 artigos selecionados e após a aplicação dos critérios de inclusão/exclusão, o corpus de análise ficou constituído por seis artigos. Resultados: As evidências dos artigos considerados são consensuais quanto à eficácia da utilização das novas tecnologias e inovações na promoção de literacia em saúde oral em pacientes com necessidades de saúde especiais. As intervenções foram baseadas no recurso ao Illustration Reinforcement Communication System, inspirado no Picture Exchange Communication System, Nintendo® Wii™ TV, realidade virtual, smartphones, com aplicativos de software para ler mensagens enviadas, técnica Audio Tactile Performance (desempenho tátil de áudio) e Art package. Conclusões: As evidências demonstram aumento da literacia em saúde oral e melhoria dos comportamentos de higiene oral tendo em conta as avaliações à baseline e nos follow-ups.
Background: MHealth strategies have been used in various areas of health and mobile apps have been used in the context of self-management of health and can be considered as an adjuvant intervention in oral health literacy gains in people with special health needs. Aim: To identify the improvement of oral health literacy in patients with special needs using digital platforms. Material and methods: Systematic literature review, taking into consideration the Joanna Briggs Institute (JBI) guidelines. With a search in PubMed and Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) databases - via EBSCOHost, according to the relevant Mesh descriptors, together with their synonyms and free terms (Entry Terms). The search key used was digital media OR eHealth OR MHealth OR mobile phones OR cell phones OR MHealth application OR telemedicine OR television, videos AND oral health education OR oral health OR oral health promotion OR oral health literacy OR oral health knowledge AND special needs. Studies published between the years 2012 and 2023 were included. Among the 402 articles selected and after applying the inclusion/exclusion criteria, the corpus of analysis consisted of six articles. Results: The evidence from the considered articles is consensual regarding the effectiveness of using new technologies and innovations in promoting oral health literacy in patients with special health needs. The interventions were based on the use of the Illustration Reinforcement Communication System, inspired by the Picture Exchange Communication System, Nintendo® Wii™ TV, virtual reality, smartphones, with software applications to read messages sent, Audio Tactile Performance technique and Art package. Conclusions: Evidence shows increased oral health literacy and improved oral hygiene behaviors based on baseline and follow-up assessments.

Description

Keywords

Educação em saúde oral Literacia Desordem do espectro autista Paralisia cerebral Oral health education Literacy Autistic disorder Cerebral palsy

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue