Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Is it rewarding to become carbon neutral?

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203132289.pdf1.05 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The world is on the move towards a carbon-neutral era to reduce the impact of climate change. For companies, it is increasingly relevant to participate in this development. My research therefore examines how the announcement of planned climate neutrality affects companies' share prices in the short term. Using the event study methodology, I study market reactions on 117 corporate climate neutrality announcements by publicly traded U.S. companies between 2020 and March 2022. The analysis shows that the companies' share prices respond significantly positive with a 1.43% cumulative average abnormal return (CAAR) in the five days around the announcement. I have further investigated the stock market reactions by clustering the dataset based on company characteristics. I discover that companies that announce stricter carbon reduction targets have a higher cumulative abnormal return (CAR). In addition, companies that declare their carbon neutrality in association with voluntary membership in the Climate Pledge Initiative experience a higher CAR than the announcement without the membership. Finally, a multivariate regression analysis is used to examine whether agency problems influence the level of market reactions. However, no definitive conclusion can be obtained.
A sociedade atual está direcionada para uma era neutra em carbono de forma a reduzir o seu impacto nas alterações climáticas. É cada vez mais relevante para as empresas participarem nesta tendência. O meu trabalho pretende examinar como o anúncio de neutralidade climática pelas empresas afeta os seus respetivos preços de ações. Usando a metodologia de estudo de eventos, analisei as reações do mercado em 117 anúncios de neutralidade climática de empresas norte-americanas cotadas em bolsa entre 2020 e março de 2022. A análise mostra que os preços das ações das empresas respondem de forma significativamente positiva com um retorno anormal médio acumulado (CAAR) de 1,43%. nos cinco dias após o anúncio. Analisei ainda as reações do mercado de ações agrupando o conjunto de dados com base nas características empresariais. Os resultados mostram que as empresas que anunciam metas de redução de carbono mais rígidas têm um retorno anormal cumulativo (CAR) mais elevado. Para além disso, as empresas que declaram neutralidade carbónica associadas a uma adesão voluntária à Climate Pledge Initiative apresentam um CAR mais alto comparativamente ao anúncio sem a adesão. Adicionalmente, realizei uma análise de regressão multivariada de forma a examinar se os problemas de agência influenciam o nível de reações do mercado. No entanto, não foi possível obter uma conclusão definitiva através dos resultados obtidos.

Description

Keywords

Carbon neutrality Event study Announcement effects CSR Stock market reaction Agency problem Neutradilidade carbónica Estudo de eventos Efeitos de anúncio Reacção do mercado bolsista Problema de agência

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue