| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 407.44 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Para a inclusão de crianças e jovens com
Necessidades Educativas Especiais (NEE) no ensino regular foram
teorizadas e implementadas práticas com vista a estruturar o
Programa Educativo Individual (PEI), adequando-o a cada um,
dando respostas à sua singularidade. A implementação do uso da
Classificação Internacional de Funcionalidade (CIF), como
referência para a classificação das NEE, surge com o Decreto-Lei n.º
3/2008, de 7 de janeiro e adota um cariz biopsicossocial criado pela
Organização Mundial de Saúde (OMS, 2004).
A sua introdução na educação não tem sido pacífica,
sobressaindo o debate entre especialistas e autores que alimentam o
esgrimir de argumentos a favor e contra a sua utilização.
Analisaremos, assim, a CIF, bem como o seu surgimento, a sua
estrutura e as opiniões de alguns especialistas.
For the Inclusion of children and youth with Special Education Needs (SEN) in regular education, practices were theorized and implemented to structure the Individual Educative Program (IEP), adapting it to each one, responding to their uniqueness. The implementation of the use of the International Classification of Functioning (ICF) as a classification arises with the Decree Law N.º3/2008, from January 7 and it adopts a biopsicosocial nature created by the World Health Organization (WHO, 2004). Its introduction in education hasn’t been peaceful, exceeding the debate between specialists and authors that fed the arguments in favor and against its use. We’ll analyze the ICF, as well as its appearance, structure and the opinions of some specialists.
For the Inclusion of children and youth with Special Education Needs (SEN) in regular education, practices were theorized and implemented to structure the Individual Educative Program (IEP), adapting it to each one, responding to their uniqueness. The implementation of the use of the International Classification of Functioning (ICF) as a classification arises with the Decree Law N.º3/2008, from January 7 and it adopts a biopsicosocial nature created by the World Health Organization (WHO, 2004). Its introduction in education hasn’t been peaceful, exceeding the debate between specialists and authors that fed the arguments in favor and against its use. We’ll analyze the ICF, as well as its appearance, structure and the opinions of some specialists.
Description
Keywords
Inclusão Necessidades Educativas Especiais Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde - Crianças e Jovens Inclusion Special Education Needs International Classification of Functioning, Disabilities and Health International Classification of Functioning for Children and Youth
Pedagogical Context
Citation
TELES, Anabela Teles ; RIBEIRO, Célia ; FERREIRA, Cristina – A implementação da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde como referência para a classificação das Necessidades Educativas Especiais. Gestão e Desenvolvimento. Viseu. ISSN 0872-556X. Nº 20 (2012), p. 111-128.
Publisher
Universidade Católica Portuguesa, Centro Regional das Beiras, Departamento de Economia, Gestão e Ciências Sociais
