Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Adesão ao regime terapêutico na pessoa submetida a transplante de órgão sólido : uma intervenção de enfermagem especializada

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203678427.pdf1.47 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This internship report intends to describe the course of the competence acquisition process throughout the curricular unit “Final Internship and Report” of the third semester of the master’s degree in medical-Surgical Nursing in the Specialization Area: Person in Critical Situation, of Instituto of Health Sciences - Lisbon, from Catholic University of Portugal. This document presents a critical and reasoned reflection on the development of master's and specialist skills based on the Regulation of specific skills of specialist nurses in Medical-Surgical Nursing in the Area of Nursing for the Person in Critical Situation and on the Regulation of Common Skills of Specialist Nurses. For the conclusion of this curricular unit, I carried out an internship in an Intensive Care Unit, Emergency and Resuscitation Medical Vehicle and in a Central Emergency Operating Room. In the internship locations, in addition to acquiring skills, I had the opportunity to present to the team a work on effective nursing interventions for the prevention of delirium in critically ill patients, during the internship in intensive care and I was also able to elaborate a rule of procedure regarding the maintenance of normothermia in the context of the operating room. Across the various contexts, I worked on a systematic literature review of evidence of effectiveness on effective interventions in promoting adherence to the therapeutic regimen in people undergoing solid organ transplantation. The results of this research work were published in poster format at the V International Seminar of the master’s in nursing. As a guiding line of thinking in nursing, I integrated two theoretical references in my care provision: Afaf Meleis' Theory of Transitions and Katharine Kolcaba's Theory of Comfort.
O presente relatório de estágio pretende descrever o percurso do processo de aquisição de competências ao longo da unidade curricular “Estágio Final e Relatório” do terceiro semestre do curso de mestrado em Enfermagem Médico-Cirúrgica na Área de Especialização: Pessoa em Situação Crítica, do Instituto de Ciências da Saúde - Lisboa, da Universidade Católica Portuguesa. Neste documento é realizada uma reflexão crítica e fundamentada do desenvolvimento de competências de mestre e especialista baseada no Regulamento de competências específicas do enfermeiro especialista em Enfermagem Médico-Cirúrgica na Área de Enfermagem à Pessoa em Situação Crítica e também no Regulamento das Competências Comuns do Enfermeiro Especialista. Para a conclusão desta unidade curricular realizei estágio numa Unidade de Cuidados Intensivos Polivalente, numa Viatura Médica de Emergência e Reanimação e num Bloco Operatório de Urgência Central. Nos locais de estágio, para além da aquisição de competências, tive oportunidade apresentar à equipa da UCI os resultados de uma revisão realizada sobre intervenções de enfermagem eficazes para a prevenção do delirium no doente crítico, e pude também elaborar uma norma de procedimento acerca da manutenção da normotermia em contexto de bloco operatório. Transversalmente aos vários contextos desenvolvi uma revisão sistemática de literatura de evidência de eficácia sobre intervenções eficazes na promoção da adesão ao regime terapêutico na pessoa submetida a transplante de órgão sólido. Os resultados deste trabalho de investigação foram publicados em formato de poster no V Seminário Internacional do Mestrado em Enfermagem e submetidos a uma revista científica. Como linha orientadora do pensamento em enfermagem integrei dois referenciais tóricos na minha prestação de cuidados, a Teoria das Transições de Afaf Meleis e a Teoria do Conforto de Teoria do Conforto de Katharine Kolcaba.

Description

Keywords

Comfort Conforto Effective interventions Enfermagem especializada Intervenções eficazes Solid organ transplantation Specialized nursing Transições Transitions Transplante de órgão sólido

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue