Repository logo
 
Publication

As representações de imagens grafo-táteis para o aluno cego no contexto educativo inclusivo

dc.contributor.authorLiberto, Alice
dc.contributor.authorRibeiro, Célia
dc.contributor.authorSimões, Cristina
dc.date.accessioned2022-07-11T16:09:55Z
dc.date.available2022-07-11T16:09:55Z
dc.date.issued2017-04-11
dc.description.abstractNa tentativa de se encontrarem algumas respostas para as necessidades decorrentes da nossa prática educativa com alunos cegos, este estudo, de caráter exploratório, teve como principal objetivo conhecer as perceções e a importância que os alunos cegos e os professores de educação especial (EE) atribuem às representações de imagens grafo-táteis. Pretendeu, igualmente, perceber a pertinência da sua utilização no contexto educativo atual de inclusão. Com base na observação de seis alunos com cegueira (congénita e adquirida), na identificação de imagens em relevo e no resultado de entrevistas efetuadas a seis professores de EE, foi possível concluir que a representação grafo-tátil é importante e pertinente para o aluno cego no contexto educativo inclusivo. Contudo, há ainda um longo caminho a percorrer na construção e utilização de materiais/imagens em relevo para motivar a aprendizagem e promover um ambiente facilitador da inclusãopt_PT
dc.description.abstractIn an attempt to find some answers to the needs arising from our educational practice with blind students, this exploratory study sought to understand the perceptions and the importance that blind students and special education teachers attach to representations of graph-tactile images. It also aimed to know its readability and identification among blind students and the appropriateness of its use in the present educational inclusion context. This kind of recognition implies a haptic perceptible digitality (tactile and kinaesthetic information), of active tact, essential to the way they prosecute and use figurative information. Based on the observation of six students with blindness (congenital and acquired), on the identification of embossed pictures and on the results of interviews to six special education teachers, it was possible to assume that the graph-tactile representation is important and relevant to the blind student in inclusive educational context. There is however still a long way to go in the construction and use of materials/embossed pictures to motivate the learning and to promote an environment propitious to inclusion.
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.5902/1984686X21934pt_PT
dc.identifier.issn1808-270X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38163
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.subjectCegueirapt_PT
dc.subjectInclusãopt_PT
dc.subjectRepresentação grafo-tátilpt_PT
dc.subjectBlindnesspt_PT
dc.subjectInclusion
dc.subjectRepresentation of graph-tactile
dc.titleAs representações de imagens grafo-táteis para o aluno cego no contexto educativo inclusivopt_PT
dc.title.alternativeThe representations of graph-tactile images to the blind student in inclusive educational contextpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage26pt_PT
oaire.citation.issue57pt_PT
oaire.citation.startPage9pt_PT
oaire.citation.titleRevista de Educação Especialpt_PT
oaire.citation.volume30pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
46192832.pdf
Size:
538.8 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: