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Languages of imagination : films and dreams

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Abstract(s)

How do the languages of cinema and dreams influence one another? In the past, we borrowed elements from religion and mythology to express intense emotions and fantasies in art and dreams. Our contemporary world is overloaded with a large variety of visual media, such as cinema and television and offers us new figures and motifs to symbolise the same emotions and desires that existed in the past. Movies affect the content and the visual language of dreams, as proven in my collaborative project, Dreampire. I video-recorded hundreds of dream reports and found thematic and narrative elements from mainstream films in dreams. This research examines how narrative strategies and cultural figures circulate between dreams and cinema. The dissertation contains analyses of 43 dream reports with film references and 4 significant filmic representations of dreams, Andalusian Dog (Louis Buñuel 1929), 8 1/2 (Fellini 1963), Mulholland Drive (Lynch 2001) and Inception (Christopher Nolan, 2010). Because film was metaphorically depicted as a dream, psychoanalysis is a relevant framework for film analyses and narratology for studying the dreams reports. This research aims to detect dream-work functions in the films and film-work functions in the dreams. The findings of how interchangeable the dream-work and film-work functions are can validate the oneiric theory's continued relevance. Moreover, the study's authentic contribution to Cultural Studies is the definition of specific narrative tactics through which film references are built into dreams and circulated in cultural memory.
Como é que as linguagens do cinema e dos sonhos se influenciam mutuamente? No passado, usávamos elementos da religião e da mitologia para expressar emoções intensas e fantasias na arte e nos sonhos. O nosso mundo contemporâneo está sobrecarregado com uma variedade de meios visuais, como o cinema e a televisão, dandonos novas figuras e imaginários para simbolizar as mesmas emoções e desejos que existiam no passado. Os filmes afetam o conteúdo e a linguagem visual dos sonhos, como vim a confirmar no meu projeto colaborativo, o Dreampire. Gravei em vídeo centenas de descrições de sonhos e encontrei elementos temáticos e narrativos de filmes populares dentro dos mesmos. Esta pesquisa estuda a forma como as estratégias narrativas e as figuras culturais circulam entre os sonhos e o cinema. A dissertação contém análises de 43 descrições de sonhos com referências a filmes e 4 representações cinematográficas de sonhos: Un Chien Andalou (Louis Buñuel, 1929), 8 1⁄2 (Fellini, 1963), Mulholland Drive (Lynch, 2001) e Inception (Christopher Nolan, 2010). Uma vez que os filmes sempre foram metaforicamente representados como sonhos, a psicanálise é um enquadramento relevante para a análise de filmes e da narratologia no estudo dos relatórios dos sonhos. Esta pesquisa tem como intenção detetar funções oníricas nos filmes e funções cinemáticas nos sonhos. As descobertas acerca da intermutabilidade entre as funções oníricas e as funções cinemáticas podem validar a relevância duradoura da teoria dos sonhos. Ademais, o contributo autêntico deste estudo para o campo dos Estudos Culturais é a definição de táticas específicas de narrativa, através das quais as referências cinematográficas são inseridas nos sonhos e circuladas na memória cultural.

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Film Dream Psychoanalysis Narratology Cultural studies Cultural memory Visual media Circulation Filme Sonho Psicanálise Narratologia Estudos culturais Memória cultural Meios visuais Circulação

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