Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

The banality of evil: controversy and complexity of a concept

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
121218134.pdf218.12 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

This article intends to reflect on Hannah Arendt’s concept of banality of evil. It starts with an analysis of the film Hannah Arendt by Margarethe von Trotta. This beginning is not a mere pretext. Because it is a relatively current cinematographic work, it has a public disclosure far superior to the written work of Arendt. In this sense, it becomes important to confront the film, elucidating its aspects more or less concordant with the author’s work. The banality of evil is perhaps the most complex concept proposed by Arendt and has given rise to a controversy that the author could not have foreseen. Margarethe von Trotta's film is extremely loyal to this controversy, although, because it is a film and not a treatise on philosophy, it does not explore all the complexity associated with the concept. This complexity is related to the few clarifications that Arendt provided about her change of mind on the subject of totalitarian evil, which was accompanied by a conceptual modification - from "radical evil" to "banality of evil". I intend to show, without denying the differences between the concepts, that we can combine them in order to think the banality capable of leading to radical evil.
Este artigo pretende reflectir acerca do conceito arendtiano de "banalidade do mal". Ele começa por uma análise do filme "Hannah Arendt" de Margarethe von Trotta. Este início não é um mero pretexto. Pelo facto de se tratar de uma obra cinematográfica relativamente recente, o filme tem uma divulgação pública muito superior aos livros de Arendt. Neste sentido, torna-se importante confrontar o filme, elucidando os seus aspectos mais ou menos concordantes com a obra da autora. A banalidade do mal é talvez o mais complexo conceito proposto por Hannah Arendt, tendo, além disso, dado origem a uma polémica que a autora não teria podido prever. O filme de Margarethe von Trotta revela-se extremamente fiel a esta polémica, embora, por se tratar de um filme e não de um tratado de filosofia, não explore toda a complexidade associada ao conceito. Esta complexidade está relacionada com os poucos esclarecimentos que Hannah Arendt prestou acerca da sua mudança de pensamento relativamente ao tema do mal totalitário, a qual foi acompanhada de uma alteração conceptual - do "mal radical" à "banalidade do mal". Pretendo mostrar, sem negar as diferenças entre os conceitos, que os podemos combinar de forma a pensar a banalidade capaz de conduzir ao mal radical.

Description

Keywords

Hannah Arendt Ethics Politics Evil Ética Política Mal

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue