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Do high ESG scores mitigate crisis impacts? : a difference-in-difference analysis of airline profitability during COVID-19

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The thesis aims to explore the effect of ESG performance on the airline industry with a focus on profitability during the COVID-19 crisis. In order to do so, the thesis uses a difference-in-difference approach to determine how airlines with high ESG ratings affected profitability during the pandemic. Moreover, the analysis includes a global panel data set of 81 airlines from 2017 to 2022. The significant results reveal that the profitability of all airlines in the dataset declined sharply at the beginning of the pandemic. However, the thesis found evidence that treated airline companies experienced a smaller drop in profitability, measured in return on assets. In addition, the results remain significant for several adjusted analyses, such as different cutoff levels for classifying a high ESG score, winsorized data, and a subsample to ensure robustness. However, in the parallel trend analyses, the thesis couldn9t present a clear parallel trend. However, the findings show that the increase in profitability is more pronounced for the treated airline companies, particularly after 2020. These findings thus suggest that high levels of ESG performance might provide a form of protection during an economic downturn or a crisis. This thesis provides supporting evidence to the literature on ESG and its relationship with the profitability of a carbon-intensive industry during an unanticipated event.
A tese pretende averiguar o impacto do nível de ESG no setor aéreo com ênfase na lucratividade durante a pandemia de COVID-19. Para isso, busca-se o efeito da pandemia de COVID-19 nas companhias aéreas de alta classificação ESG usando um modelo de diferenças em diferenças. Além disso, o estudo inclui um painel de dados de 81 companhias aéreas em todo o mundo entre 2017 e 2022. As evidências coletadas indicam que o lucro de todas as companhias aéreas na amostra pesquisada foi altamente afetado no início da crise da COVID-19. Porém, a tese conseguiu conseguir evidências estatísticas de que as companhias aéreas tratadas sofreram menor redução nas medidas de lucro, na forma de retorno sobre ativos. Adicionalmente, os resultados continuam a ser significativos para numerosas análises que foram ajustadas, por exemplo, para várias diferentes cortes para considerar uma pontuação ESG alta, winsorizadas de dados, e uma subamostra a fim de proporcionar robustez ao estudo. Entretanto, nas análises de tendências paralelas, a tese não conseguiu proporcionar uma tendência paralela clara. No entanto, os achados evidenciam que a lucratividade aumenta mais com as companhias aéreas tratadas, em especial após o ano de 2020. Esta dissertação auxilia a literatura sobre ESG e o lucro de uma indústria intensiva em carbono em um evento não esperado.

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Keywords

ESG rating Difference-in-difference Airline industry Profitability COVID-19 Pontuação ESG Diferença na diferença Sector das companhias aéreas Rentabilidade

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