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Re-food : a Portuguese case study of a community-based enterprise creating social capital through food redistribution

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Abstract(s)

This dissertation considers social entrepreneurship, particularly concepts of social value and social capital creation, by providing a case study of Re-food, a Portuguese independent non-profit organisation that takes excess food from its food partners and delivers it to people that need food assistance using its volunteers. Each Re-food centre operates at the level of a Portuguese parish and adopts a micro local model to serve its community. It analyses primary data obtained through the qualitative research method of semi-structured interviewing of Re-food’s partners, beneficiaries and volunteers, and other stakeholders, to provide triangulation and secondary (including unpublished) data supplied by the organisation. It considers three research questions: how a Re-food centre copes with variable food supply and demand; how Re-food finds people in need; and what Re-food does apart from providing food. The main findings are that Re-food faces several logistical issues and cannot achieve 100% food waste elimination (food); it creates social value through its work with its beneficiaries, including finding individuals from the “ashamed hunger” sector, fulfilling a basic social need, and allowing individuals to give time to help others (volunteers) and providing opportunity to express their social responsibility (partners). Re-food is found to be a Portuguese case study of a community-based enterprise creating social value by linking individuals and entities towards a common goal: the micro local elimination of food waste and hunger, thus creating social capital.
A presente dissertação aborda o empreendedorismo social, em particular os conceitos de criação de valor social e capital social, ao analisar o caso da Re-food, uma organização Portuguesa não lucrativa independente que recolhe excedentes alimentares de parceiros e distribui a pessoas com necessidades com o auxílio de voluntários. Cada núcleo da Re-food opera ao nível da freguesia e possui um modelo de atuação micro local. São analisados dados primários obtidos pelo método de pesquisa qualitativa de entrevista semiestruturada aos parceiros, beneficiários e voluntários, e outros stakeholders da Re-food, permitindo a sua triangulação, e dados secundários (incluindo dados não publicados) fornecidos pela organização. Esta considera três questões: de que forma a Re-food lida com a variabilidade da oferta e procura; como a Re-food encontra pessoas com necessidades; o que a Re-food oferece além de refeições. As principais conclusões são que a Re-food enfrenta problemas logísticos e não consegue eliminar a 100% o desperdício; cria valor social através do trabalho com os beneficiários, incluindo a procura de situações de “fome envergonhada” satisfazendo uma necessidade básica, permite que outros disponibilizem tempo para ajudar (voluntários) e oferece uma oportunidade para exercer responsabilidade social (parceiros). Conclui-se que a Re-food é uma organização Portuguesa orientada para a comunidade que cria valor social ao ligar pessoas e entidades com o objetivo de eliminar o desperdício alimentar, criando capital social.

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