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Processes of internationalization that fit emerging markets in the hotel sector : the case of Pestana Group in Brazil

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Abstract(s)

The service sector has, in the last decades, increased considerably its importance in the world’s economy. Within this sector, the hotel industry has accompanied this movement, and it’s now an important source of income and employment for various countries. This dissertation has the objective of better understanding how a hotel company from a developed country, internationalizes its activities into an emerging country, and implements its strategy while managing the turbulence of an emergent market. Thus, this work can contribute to the literature that regards the service sector industry, and that is still very insufficient. So an exploratory research was conducted, namely a case study, about the internationalization of the biggest Portuguese hotel company, the Pestana Group, into the Brazilian market, since they have successfully been there for the last 18 years. The data collected was retrieved through interviews made to the CEO and CDO of the Group. The findings show that in this kind of business, in order to have success, you have to consider the operational activity and the asset management one. There are no predefined modes of entry, being the crucial factors, the right timing and the right partnerships. Findings also showed that an emergent market poses challenges of various natures, and that they are the same ones faced by the manufacturing sector. In order to solve them, or at least mitigate some of them, you need to be ready for unexpected events, and be flexible to adapt your strategy and way of doing business.
O sector dos serviços tem, nas últimas décadas, aumentando consideravelmente a sua importância na economia mundial. Dentro deste sector, a indústria hoteleira tem seguindo este movimento, e é neste momento uma importante fonte de rendimento e emprego para diversos países. Esta tese tem o objectivo de se perceber melhor como uma empresa hoteleira de um país desenvolvido, internacionaliza as suas actividades para um país emergente, e implementa a sua estratégia enquanto lida com a instabilidade de um mercado emergente. Deste modo, este trabalho pode contribuir para a literatura existente sobre o sector dos serviços, que ainda é bastante insuficiente. Então, uma pesquisa exploratória foi efectuada, nomeadamente um case study, sobre a internacionalização do maior grupo hoteleiro Português, o grupo Pestana, para o mercado Brasileiro, visto que estão lá com sucesso nos últimos 18 anos. A informação recolhida foi conseguida através de entrevistas feitas ao CEO e ao CDO do grupo. Os resultados mostram que neste tipo de negócio, para se ter sucesso, temos de considerar a actividade operacional e a gestão de activos. Não há modelos predefinidos de entrada, sendo que os factores cruciais a considerar, são o timing certo e as parcerias certas. Os resultados também mostram que um mercado emergente tem desafios de várias naturezas, e que esses são os mesmos encontrados no sector da indústria. De forma a resolvê-los, ou pelo menos atenua-los, tem que se estar preparados para eventos inesperados, e ser flexíveis para adaptar a sua estratégia e o modo de fazer negócios.

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