Repository logo
 
Publication

An overview of the European low-cost carrier (LCC) market : identifying sources of competitive advantage

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRajsingh, Peter
dc.contributor.authorOliveira, João Pedro Branco de
dc.date.accessioned2023-05-26T15:09:56Z
dc.date.available2023-05-26T15:09:56Z
dc.date.issued2023-01-25
dc.date.submitted2023-01
dc.description.abstractThis paper explores the low-cost carrier (LCC) reality in Europe by interrogating the main sources of competitive advantage and considering what major players should do to increase market share in the aftermath of the COVID-19 pandemic. By applying a standardized score methodology, this study took into account 25 variables to measure dimensions of competitive advantage and relative competitive positioning using published data sources from companies. The study further analyzed correlations between different indicators and confirmed strategies LCCs employ to maintain competitive positioning. Ryanair was considered the “lowest-cost carrier”, having the best competitive position in Europe, while WizzAir also displayed some promising indicators. easyJet exhibits indications that it is deviating from a pure low-cost model and employing strategies leaning towards a more hybrid business mode.pt_PT
dc.description.abstractEste artigo explora a realidade das companhias de baixo custo (LCC) na Europa, ao descobrir quais são as principais fontes de vantagem competitiva e ao considerar o que os principais players devem fazer para aumentar a quota de mercado no pós-pandemia da COVID-19. Ao aplicar uma metodologia de pontuação padronizada, este estudo levou em conta 25 variáveis para medir as dimensões da vantagem competitiva e o posicionamento competitivo, utilizando fontes de dados publicadas pelas empresas. O estudo ainda analisou as correlações entre os diferentes indicadores e confirmou as principais estratégias que as LCCs empregam para manter o seu posicionamento competitivo. A Ryanair foi considerada a "companhia de mais baixo custo" com a melhor posição competitiva na Europa, enquanto a WizzAir também apresentou alguns indicadores promissores. A easyJet apresenta indicações de que está a desviar-se de um modelo de low-cost puro e a adotar estratégias que se inclinam para um modelo de negócio mais híbrido.pt_PT
dc.identifier.tid203253167pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41230
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCompetitive advantagept_PT
dc.subjectCompetitive positionpt_PT
dc.subjectCarrierspt_PT
dc.subjectLow-costpt_PT
dc.subjectRyanairpt_PT
dc.subjectWizzAirpt_PT
dc.subjectEasyJetpt_PT
dc.subjectPerformancept_PT
dc.subjectProduct and organizational architecturept_PT
dc.subjectVantagem competitivapt_PT
dc.subjectPosição competitivapt_PT
dc.subjectCompanhias aéreaspt_PT
dc.subjectArquitetura de produto e organizacionalpt_PT
dc.titleAn overview of the European low-cost carrier (LCC) market : identifying sources of competitive advantagept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203253167.pdf
Size:
1.9 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203253167.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: