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Developing preceptors’ skills: experts’ view

dc.contributor.authorAmaral, Guida
dc.contributor.authorFigueiredo, Amélia Simões
dc.date.accessioned2021-04-12T13:25:43Z
dc.date.available2021-04-12T13:25:43Z
dc.date.issued2021-02-26
dc.description.abstractBackground: In Portugal, the legal framework of the Undergraduate Degree in Nursing and the Regulation of Nursing Practice point to the nurse’s contribution to nursing students’ education. Objective: To characterize the process of developing clinical preceptors’ skills. Methodology: Qualitative study, using the Grounded Theory methodology. Semi-structured interviews were conducted with 7 expert nurses. Theoretical sampling was used based on the needs identified in the coding process. Data analysis and treatment followed the methodology adopted. Results: The following aspects characterize the development of clinical preceptors’ skills: primary and secondary socialization at the educational level, and experience, knowledge, analytical skills, and professional initiative at the professional level. Conclusion: Throughout the development of their skills, the experts highlighted the educational and academic experiences that promote critical reflection and a proactive attitude, and professional aspects such as expertise, analytical skills, and motivation.pt_PT
dc.description.abstractEnquadramento: O quadro legal do Curso de Licenciatura em Enfermagem em Portugal e o Regulamento para o Exercício Profissional dos enfermeiros apontam para a contribuição do enfermeiro na formação dos estudantes de enfermagem. Objetivo: Caracterizar o processo de desenvolvimento de competências dos enfermeiros orientadores de ensino clínico. Metodologia: Estudo qualitativo, utilizando a metodologia da Grounded Theory. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas a 7 enfermeiros peritos. A amostragem teórica foi conduzida de acordo com as necessidades identificadas no processo de codificação. A análise e tratamento dos dados seguiu a metodologia em uso. Resultados: Os aspetos caracterizadores do desenvolvimento de competências dos orientadores são a nível educacional, a socialização primária e secundária, e a nível profissional, a experiência, o conhecimento, a capacidade de análise e a iniciativa profissional. Conclusão: Os peritos evidenciam no seu desenvolvimento de competências as vivências de natureza educacional e escolar que promovem a reflexão critica e uma postura proativa e aspetos de natureza profissional como a perícia, a capacidade de análise e a motivação.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.12707/RV20036pt_PT
dc.identifier.eid85115105363
dc.identifier.issn0874-0283
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/32489
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectNursingpt_PT
dc.subjectPreceptorshippt_PT
dc.subjectProfessional competencept_PT
dc.subjectEnfermagempt_PT
dc.subjectPreceptoriapt_PT
dc.subjectCompetência profissionalpt_PT
dc.titleDeveloping preceptors’ skills: experts’ viewpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue5pt_PT
oaire.citation.titleRevista de Enfermagem Referenciapt_PT
oaire.citation.volume5pt_PT
person.familyNameAmaral
person.familyNameFigueiredo
person.givenNameGuida
person.givenNameAmélia
person.identifierAAE-6506-2020
person.identifier.ciencia-id9612-C938-A010
person.identifier.orcid0000-0001-6691-1331
person.identifier.orcid0000-0003-2908-4052
person.identifier.scopus-author-id57191984899
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicatione249ac9c-9612-4252-a666-047ec7f73bda
relation.isAuthorOfPublication40ceeb3a-118d-4d63-a2e6-c746148361d2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery40ceeb3a-118d-4d63-a2e6-c746148361d2

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