Publication
Developing preceptors’ skills: experts’ view
dc.contributor.author | Amaral, Guida | |
dc.contributor.author | Figueiredo, Amélia Simões | |
dc.date.accessioned | 2021-04-12T13:25:43Z | |
dc.date.available | 2021-04-12T13:25:43Z | |
dc.date.issued | 2021-02-26 | |
dc.description.abstract | Background: In Portugal, the legal framework of the Undergraduate Degree in Nursing and the Regulation of Nursing Practice point to the nurse’s contribution to nursing students’ education. Objective: To characterize the process of developing clinical preceptors’ skills. Methodology: Qualitative study, using the Grounded Theory methodology. Semi-structured interviews were conducted with 7 expert nurses. Theoretical sampling was used based on the needs identified in the coding process. Data analysis and treatment followed the methodology adopted. Results: The following aspects characterize the development of clinical preceptors’ skills: primary and secondary socialization at the educational level, and experience, knowledge, analytical skills, and professional initiative at the professional level. Conclusion: Throughout the development of their skills, the experts highlighted the educational and academic experiences that promote critical reflection and a proactive attitude, and professional aspects such as expertise, analytical skills, and motivation. | pt_PT |
dc.description.abstract | Enquadramento: O quadro legal do Curso de Licenciatura em Enfermagem em Portugal e o Regulamento para o Exercício Profissional dos enfermeiros apontam para a contribuição do enfermeiro na formação dos estudantes de enfermagem. Objetivo: Caracterizar o processo de desenvolvimento de competências dos enfermeiros orientadores de ensino clínico. Metodologia: Estudo qualitativo, utilizando a metodologia da Grounded Theory. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas a 7 enfermeiros peritos. A amostragem teórica foi conduzida de acordo com as necessidades identificadas no processo de codificação. A análise e tratamento dos dados seguiu a metodologia em uso. Resultados: Os aspetos caracterizadores do desenvolvimento de competências dos orientadores são a nível educacional, a socialização primária e secundária, e a nível profissional, a experiência, o conhecimento, a capacidade de análise e a iniciativa profissional. Conclusão: Os peritos evidenciam no seu desenvolvimento de competências as vivências de natureza educacional e escolar que promovem a reflexão critica e uma postura proativa e aspetos de natureza profissional como a perícia, a capacidade de análise e a motivação. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.12707/RV20036 | pt_PT |
dc.identifier.eid | 85115105363 | |
dc.identifier.issn | 0874-0283 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/32489 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Nursing | pt_PT |
dc.subject | Preceptorship | pt_PT |
dc.subject | Professional competence | pt_PT |
dc.subject | Enfermagem | pt_PT |
dc.subject | Preceptoria | pt_PT |
dc.subject | Competência profissional | pt_PT |
dc.title | Developing preceptors’ skills: experts’ view | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.issue | 5 | pt_PT |
oaire.citation.title | Revista de Enfermagem Referencia | pt_PT |
oaire.citation.volume | 5 | pt_PT |
person.familyName | Amaral | |
person.familyName | Figueiredo | |
person.givenName | Guida | |
person.givenName | Amélia | |
person.identifier | AAE-6506-2020 | |
person.identifier.ciencia-id | 9612-C938-A010 | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-6691-1331 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-2908-4052 | |
person.identifier.scopus-author-id | 57191984899 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | e249ac9c-9612-4252-a666-047ec7f73bda | |
relation.isAuthorOfPublication | 40ceeb3a-118d-4d63-a2e6-c746148361d2 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 40ceeb3a-118d-4d63-a2e6-c746148361d2 |