Repository logo
 
Publication

Creating value with digital platforms : the cases of Uber and Airbnb

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLinhares, Alexandre
dc.contributor.authorPugliese, Carlotta Maria Barracosa
dc.date.accessioned2017-02-15T14:59:41Z
dc.date.available2017-02-15T14:59:41Z
dc.date.issued2016-12-15
dc.date.submitted2016
dc.description.abstractThis thesis is intended to analyze a new business model, which bases the main activities of a company in a digital platform. To do so, two companies – Uber and Airbnb - were studied in depth. An overview of each company, an analysis of how is their pricing model and some financial data is shown. In order to provide conclusions concerning the main question of this study, how is value created through digital platforms, it is important to deliver some information regarding the major theoretical concepts, such as sharing economy, trust or network effects. The most fundamental for this work was, certainly, the sharing economy one: the fact that this type of economy is emerging and allowing people to connect with each other and generate activity is very important. Later in the thesis, a model is used to give a more clear perspective of which elements generate value, when a platform is in use. The platform allows transactions, which therefore enable the participating organizations to create value.pt_PT
dc.description.abstractA presente tese destina-se a analisar um novo modelo de negócio, que baseia as principais actividades de uma empresa numa plataforma digital. Nesse sentido, duas empresas – Uber e Airbnb – foram analisadas em detalhe. Uma visão geral de cada empresa, uma análise de que tipo de modelo de preços e alguns dados financeiros são apresentados. De forma a conseguir proporcionar conclusões acerca da questão fulcral deste trabalho, de como é que, através de plataformas digitais, se consegue criar valor, é necessário examinar alguns conceitos teóricos, tais como a “network effects”, confiança ou “economia partilhada”. O conceito com mais peso para o desenvolvimento deste trabalho foi, certamente, o da “economia partilhada”, visto que este tipo de economia está em crescimento e permite às pessoas conectarem-se umas com as outras e, dessa forma, gerarem actividade, o que é muito importante. Existe um modelo que é utilizado nesta tese, de forma a oferecer uma perspectiva mais clara de que elementos geram valor, no caso da utilização de uma plataforma. A plataforma permite que haja transações, o que leva à criação de valor.pt_PT
dc.identifier.tid201666871
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/21496
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleCreating value with digital platforms : the cases of Uber and Airbnbpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
201666871.pdf
Size:
915.65 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: