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Sustainable business models in the fashion industry : balancing the tension between sustainability and profitability

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLeglise, Laure
dc.contributor.authorEbner, Christoph Emanuel
dc.date.accessioned2023-03-29T07:33:29Z
dc.date.available2023-05-01T00:30:28Z
dc.date.issued2022-07-05
dc.date.submitted2022-06
dc.description.abstractAs born-sustainable companies are a relatively young phenomenon, academic research on this topic is limited. Drawing from the Triple Layered Business Model Canvas, this research aims to understand how born-sustainable companies in the fashion industry can implement a sustainable business model. Since the fashion industry is one of the most polluting business sectors globally, the results are of great interest to academia, entrepreneurs, and fashion industry incumbents. To answer the research question, I conducted a multiple case study on three born-sustainable companies: Refished, Maezen, RubyMoon. Three companies that build on different layers of sustainability and tackle different societal and environmental issues. The findings of the study demonstrate that sustainable business models create and deliver a sustainable value proposition to a conscious customer segment. Further, it is critical to align the values along the supply and value chain. In a sustainable business model, one cannot work with unsustainable partners or partners who do not share the same values. Circular business models are one way to implement sustainability, but a linear business model can also be designed as a sustainable business model. Inevitable trade-offs must be made along the value creation, value delivery, and value capture. One trade-off is the potential social exclusion resulting from charging premium prices to customers, as sustainably made fashion results in increased costs. Ultimately, to successfully implement a sustainable business model, the revenues have to outweigh the costs, and the derived environmental and social benefits have to outweigh potential adverse impacts.pt_PT
dc.description.abstractComo as empresas nascidas-sustentáveis são um fenómeno relativamente jovem, a investigação académica sobre este tema é limitada. Resultante de um “Triple Layered Business Model Canvas”, esta investigação visa compreender como os modelos empresariais sustentáveis podem ser implementados na indústria da moda. Uma vez que a indústria da moda é um dos sectores empresariais mais poluentes do mundo, os resultados são de grande interesse para o meio académico, empresarial, e operadores da indústria da moda. Para responder à questão da investigação, realizei um estudo de caso múltiplo em três empresas nascidas-sustentáveis: Refished, Maezen, RubyMoon. Três empresas que se baseiam em diferentes níveis de sustentabilidade e abordam diferentes problema social e ambiental. Os resultados demonstram que modelos de negócio sustentáveis criam e entregam uma proposta de valor sustentável a um segmento consciente do cliente. Além disso, é fundamental alinhar os valores ao longo da cadeia de distribuição e de valor. Modelos de negócio circulares são uma forma de implementar a sustentabilidade, porém, um modelo de negócio linear pode também ser concebido como um modelo de negócio sustentável. Devem ser feitos compromissos inevitáveis ao longo ao longo do modelo de negócio. Um compromisso é a potencial exclusão social resultante da cobrança de preços “premium” aos clientes, uma vez que a moda feita de forma sustentável resulta em custos acrescidos. Em última análise, para implementar com sucesso um modelo empresarial sustentável, as receitas têm de compensar os custos, e os benefícios ambientais e sociais derivados têm de compensar os potenciais impactos adversos.pt_PT
dc.identifier.tid203133064pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40737
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSustainabilitypt_PT
dc.subjectSustainable business modelspt_PT
dc.subjectTriple layered business model canvaspt_PT
dc.subjectBorn sustainable businessespt_PT
dc.subjectFashion industrypt_PT
dc.subjectSustentabilidadept_PT
dc.subjectModelos de negócios sustentáveispt_PT
dc.subjectNegócios de origem sustentávelpt_PT
dc.subjectIndústria da modapt_PT
dc.titleSustainable business models in the fashion industry : balancing the tension between sustainability and profitabilitypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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