Repository logo
 
Publication

A introdução de competências de gestão na formação médica: uma avaliação multidimensional das expectativas

dc.contributor.authorFigueiredo, T.
dc.contributor.authorCaldas, A. C.
dc.contributor.authorCastela, G.
dc.date.accessioned2011-12-30T14:57:04Z
dc.date.available2011-12-30T14:57:04Z
dc.date.issued2008
dc.description.abstractA dinâmica organizacional que se tem manifestado nas últimas décadas tornou imperativo o domínio de competências de gestão, particularmente relevantes no sector da saúde. Terá sido esta realidade percepcionada e incluída no currículo médico? Existindo um impulso reformista na forma de encarar a gestão de unidades de saúde, por que razão a maioria das Faculdades de Medicina não integrou este domínio nas suas reformas curriculares? Não obstante, parece existir uma forte procura na aquisição destas competências complementares, apenas numa fase pós-graduada, fundamentalmente justificada por uma melhor qualificação na prática médica, na qual os médicos são chamados a decidir em cenários com recursos limitados e constrangimentos orçamentais. Pretendemos com este trabalho, investigar as motivações das Faculdades de Medicina em Portugal para a introdução de competências de gestão no currículo pré e pós-graduado médico. Centrando-nos nos alunos de medicina e na mudança operada no comportamento dos médicos, antes e após contacto com esta nova competência, aspirámos qualificar e entender as expectativas dos futuros licenciados em relação a este objectivo. Assim, o recurso à Análise de Correlações Canónicas Não Lineares permitiu, não só uma descrição multidimensional de topologias e/ou tipologias de indivíduos, como também analisou as relações entre as várias respostas, acomodadas em escalas óptimas, determinando, deste modo, similitudes/dissimilitudes entre as opiniões manifestadas, no decurso do processo de formação médica.por
dc.description.abstractIn the last decades, the organizational dynamics has shown the imperative need to rule the management competences mainly relevant in the health sector. Has this reality been perceived and included in the medical curriculum? Once there is a reformist impulse in the way how the health units are managed, why haven’t most of the Medicine Faculties integrated this domain in their curricular reforms? Hence, there seems to be a strong search for these additional competences, only in a post-graduate phase, above all justified by a better qualification in the medical praxis, in which the doctors are called to decide in scenarios with limited resources and budget constraints. With this work we wish to research the perceptions and eventual motivations of the students in the Medicine Faculties of Portugal to introduce management competences in their medical pre-graduate curriculum. Focusing on the medicine students and on the change occurred in the doctors’ behaviour, before and after contacting with this new competence, we aspired to qualify and understand the future graduates’ expectations in what regards this objective. Thus, the use of the Non Linear Canonical Correlation Analysis has allowed not only the multidimensional description of topologies and /or typologies of individuals, but it has also analysed the relations among the various answers, arranged in optimal scales, thus determining similarities / dissimilarities among the shown opinions along the medical training process. From the results it was concluded that there isn’t a majority group expressing a tendency clearly, but rather a distribution of the respondents in the various typologies in every sample, which indicates to the decision-makers a perspective of the curriculum flexible approach, in a different model from the one predominating in the present Medical Education institutions, that still don’t work with the concept of curricular attractors.
dc.identifier.citationFIGUEIREDO, Teresa; CALDAS, Alexandre Castro; CASTELA, Guilherme – A introdução de competências de gestão na formação médica: uma avaliação multidimensional das expectativas = Management competences in medical education: a multidimensional evaluation of expectancies. Cadernos de Saúde. Lisboa. ISSN 1647-0559. 1:1 (2008) 75-83por
dc.identifier.doi10.34632/cadernosdesaude.2008.2772
dc.identifier.issn1647-0559
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/7339
dc.language.isoporpor
dc.peerreviewedyespor
dc.publisherUCEditorapor
dc.subjectTipologiaspor
dc.subjectTtopologiaspor
dc.subjectEscalas óptimaspor
dc.subjectAnálise de correlação canónica não linearpor
dc.subjectManagement in health care
dc.subjectOptimal scaling
dc.subjectNonlinear canonical correlation analysis
dc.titleA introdução de competências de gestão na formação médica: uma avaliação multidimensional das expectativaspor
dc.title.alternativeManagement competences in medical education: a multidimensional evaluation of expectanciespor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage83por
oaire.citation.startPage75por
oaire.citation.titleCadernos de Saúdepor
person.familyNameCastro-Caldas
person.givenNameAlexandre
person.identifier.ciencia-idAF11-14C1-B099
person.identifier.orcid0000-0002-9148-3719
person.identifier.ridM-4156-2013
person.identifier.scopus-author-id7004265660
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typearticlepor
relation.isAuthorOfPublicationafee03cb-3dc5-41a1-92a0-4235bd4c3782
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryafee03cb-3dc5-41a1-92a0-4235bd4c3782

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
7339.pdf
Size:
1008.16 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: