Repository logo
 
Publication

The influence of power and goal difficulty on creativity

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorAlmeida, Ana Filipa Martinho de
dc.contributor.authorDohr, Cosima Sophie
dc.date.accessioned2020-02-28T08:23:31Z
dc.date.issued2020-01-28
dc.date.submitted2020
dc.description.abstractCompetition has increased, business has become increasingly more global facing constantly evolving technological challenges that require companies to develop creative and innovative solutions to survive in the marketplace. Thus, the business community and researchers have identified both individual factors and organisational characteristics that boost creative thinking among their employees. This thesis studies how goal difficulty influences creativity depending on one’s power. It is proposed that high power leads to higher creativity and low power to lower creativity. Moreover, it is proposed that challenge and hindrance appraisals mediate the relationship between goal difficulty and creativity, such that goal difficulty leads to higher levels of hindrance appraisals for low power people and higher levels of challenge appraisals for high power people. The results did not support the hypothesis. However, contrary to the expectations, power moderates the relationship between goal difficulty and hindrance appraisals, such that high power leads to more hindrance appraisals when compared with the control group. By examining the complex nature of power and associated psychological consequences, this research adds to the power literature and fills an existing gap.pt_PT
dc.description.abstractA concorrência aumentou, os negócios tornaram-se gradualmente mais globais, enfrentando desafios tecnológicos em constante evolução que exigem que as empresas desenvolvam soluções criativas e inovadoras para sobreviver no mercado. Assim, a comunidade empresarial e os investigadores identificaram fatores individuais e características organizacionais queimpulsionam o pensamento criativo entre seus funcionários. Esta tesea pretende estudar como a dificuldade de um objetivo influencia a criatividade dependendo do poder social do próprio. Além disso, propõe-se que avaliações de desafio e impedimento medeiam a relação entre dificuldade de objetivo e criatividade, de modo que a dificuldade do objetivo conduz a níveis mais altos de impedimento para pessoas de baixo poder e níveis mais altos de avaliação de desafio para pessoas de elevado poder. Os resultados não revelam efeito principal significativo da dificuldade do objetivo na criatividade por meio de avaliações cognitivas moderadas pelo poder. No entanto, contrariamente às expectativas, poder elevado modera a relação entre a dificuldade do objetivo e as avaliações de obstáculos. Ao examinar a natureza complexa do poder e as consequências psicológicas associadas, este estudo adiciona à literatura sobre poder e preenche uma lacuna na pesquisa acadêmica atual.pt_PT
dc.identifier.tid202439895pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29718
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCreativitypt_PT
dc.subjectCreative thinkingpt_PT
dc.subjectGoal difficultypt_PT
dc.subjectCognitivept_PT
dc.subjectCriatividadept_PT
dc.subjectPensamento criativopt_PT
dc.subjectPensamento divergentept_PT
dc.subjectDificuldade de objetivospt_PT
dc.subjectAvaliações cognitivaspt_PT
dc.subjectAvaliações de obstáculospt_PT
dc.subjectAvaliações de desafiospt_PT
dc.subjectPoder socialpt_PT
dc.titleThe influence of power and goal difficulty on creativitypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152118210_Cosima Dohr_DPDFA.pdf
Size:
2.22 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: