Repository logo
 
Publication

Social appeals in TV commercials: the Christmas messages of Portuguese brands

dc.contributor.authorSilva, Sónia
dc.contributor.authorRibeiro, Fábio
dc.date.accessioned2025-01-29T18:47:35Z
dc.date.available2025-01-29T18:47:35Z
dc.date.issued2024-09-30
dc.description.abstractTelevision still represents an important part of the Advertising investment of many Portuguese brands. Focusing on data about the impact of television on the brands’ Advertising budget and having the Christmas season as context, characterized by strong investment in Advertising campaigns, this study seeks to answer the following question: what kind of appeals are conveyed in the Christmas adverts of the brands that invest the most in Advertising in Portugal? Based on a qualitative methodology, this research focused on the content analysis of Christmas advertisements broadcast by generalist Portuguese televisions (public and private) in 2022 that invested the most in Advertising. The results suggest that retail brands are the protagonists of Christmas Advertising campaigns in Portugal, producing highly visible productions with expressive messages and large budgets. There were also some particularities: retailers emphasize “family” values through their products, while telecommunications companies, although maintaining a commercial focus, incorporate emotionally charged narratives, exploring themes like loneliness and mental health.pt_PT
dc.description.abstractA televisão continua a representar uma parte importante do investimento publicitário de muitas marcas portuguesas. Centrando-se em dados sobre o impacto da televisão no orçamento publicitário das marcas e tendo como contexto a época natalícia, caracterizada por um forte investimento em campanhas publicitárias, este estudo procura responder à seguinte questão: que tipo de apelos são veiculados nos anúncios de Natal das marcas que mais investem em publicidade em Portugal? Com base numa metodologia qualitativa, esta investigação centrou-se na análise de conteúdo dos anúncios de Natal veiculados pelas televisões portuguesas generalistas (públicas e privadas) em 2022 que mais investiram em publicidade. Os resultados sugerem as marcas de retalho como protagonistas nas campanhas publicitárias de Natal em Portugal, realizando produções de grande visibilidade, com mensagens expressivas e orçamentos avultados. Notaram-se, ainda, algumas particularidades: os retalhistas enfatizam o valor “família”, utilizando os seus próprios produtos; as empresas de telecomunicações, insistindo no valor comercial, apostam em narrativas com uma forte dimensão emocional, na medida em que são explorados temas como a solidão e a saúde mental.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.34623/trt1-fr37pt_PT
dc.identifier.eid85214308781
dc.identifier.issn2184-8661
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/47986
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectChristmas campaignspt_PT
dc.subjectEmotional appealspt_PT
dc.subjectSocial responsibilitypt_PT
dc.subjectTelevision advertisingpt_PT
dc.subjectPublicidade televisivapt_PT
dc.subjectCampanhas de Natalpt_PT
dc.subjectResponsabilidade socialpt_PT
dc.subjectApelos emocionaispt_PT
dc.titleSocial appeals in TV commercials: the Christmas messages of Portuguese brandspt_PT
dc.title.alternativeOs apelos sociais nos anúncios televisivos: as mensagens de Natal das marcas portuguesaspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage101pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage87pt_PT
oaire.citation.titleRotura: Journal of Communication, Culture and Artspt_PT
oaire.citation.volume4pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
113502099.pdf
Size:
369.67 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: