Repository logo
 
Publication

Artificial Intelligence in the workplace : perceived knowledge, expectations and attitudes on university students and professionals

datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorGaspar, Maria Augusta Duarte
dc.contributor.authorCanhestro, Teresa Sofia Pires
dc.date.accessioned2020-09-29T10:32:47Z
dc.date.available2020-09-29T10:32:47Z
dc.date.issued2020-07-02
dc.date.submitted2020
dc.description.abstractThe presence of Artificial Intelligence (AI) in companies and in people’s daily lives is increasing fast, requiring an updated understanding of how people perceive its inclusion in the labour market. Because different backgrounds may be critical to such perception, the current study assessed the knowledge, expectations and attitudes that Portuguese university students and professionals in the areas of Psychology, Engineering, Economics and Management, Health and Humanities have regarding AI. A sample of 341 participants was collected, including 191 females and 119 males. The survey included questions from the AI@ 50 conference at Dartmouth College, the Survey of Expert Opinion (Müller & Bostrom, 2016), the Survey of Corporate Management and Economic Policy (Morikawa, 2017) and the Negative Attitudes Towards Robots Scale (NARS) (Nomura, Kanda & Suzuki, 2004), which assess, respectively, the temporal expectations of AI and the perceived impact AI may have on society, the perceived impact it may have on employment and, finally, attitudes toward intelligent robots at work. Results showed significant differences between groups from different scientific backgrounds: Engineering participants are more receptive to the inclusion of AI in work, when compared to the other groups. They are also more knowledgeable of robots and have a more positive attitude toward working with intelligent robots. Psychology participants are, right after Engineering participants, the ones who perceive themselves more favourably as to what they think they know about AI. Overall, results suggest that lack of information and a certain level of negative attitudes toward technology in the humanities group, and to some degree in all groups other that the engineering one, needs to be addressed by educational institutions, organization administrators and policy makers. This will facilitate an optimization of the AI technology for the specific requirements of different domains of human activity.pt_PT
dc.description.abstractA presença de Inteligência Artificial (IA) nas empresas e no dia a dia das pessoas está a aumentar rapidamente, exigindo um conhecimento atualizado de como as pessoas encaram a sua inclusão no mercado de trabalho. Devido aos diferentes fatores que podem influenciar essa percepção, o presente estudo avalia o conhecimento, expectativas e atitudes que estudantes universitários e profissionais portugueses nas áreas de Psicologia, Engenharia, Economia e Gestão, Saúde e Humanidades têm em relação à IA. Foi recolhida uma amostra de 341 participants, entre os quais 191 do sexo feminino e 119 do sexo masculino. O questionário incluiu perguntas da conferência AI@50 na Dartmouth College, “Survey of Expert Opinion” (Müller & Bostrom, 2016), o “Survey of Corporate Management and Economic Policy” (Morikawa, 2017) e a “Negative Attitudes Towards Robots Scale” (NARS) (Nomura, Kanda & Suzuki, 2004) que avaliam, respectivamente, as expectativas temporais da IA e o impacto percebido que a IA pode ter na sociedade, o impacto que a IA pode ter no emprego e, finalmente, as atitudes em relação aos robôs inteligentes no trabalho. Os resultados mostraram diferenças significativas entre grupos de diferentes backgrounds científicos: os participantes da engenharia são mais receptivos à inclusão da IA no trabalho, quando comparados com os restantes grupos. Estes participantes também estão mais familiarizados com os robôs e têm uma atitude mais positiva em relação aos mesmos. Os participantes da Psicologia são, logo a seguir aos participantes da Engenharia, aqueles que se percebem mais favoravelmente quanto ao que pensam que sabem sobre IA. No geral, os resultados sugerem que a falta de informação e um certo nível de atitudes negativas em relação à tecnologia no grupo de participan tes de Humanidades e, em certa medida, em todos os grupos que não o de Engenharia, precisam ser abordados por instituições educacionais, administradores de organizações e formuladores de políticas. Isso facilitará a otimização da tecnologia da IA para os requisitos específicos de diferentes domínios da atividade humanapt_PT
dc.identifier.tid202508838pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/31009
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectArtificial Intelligencept_PT
dc.subjectIT knowledgept_PT
dc.subjectExpectations and attitudes towards AIpt_PT
dc.subjectPsychology and AIpt_PT
dc.subjectInteligência Artificialpt_PT
dc.subjectConhecimento de IApt_PT
dc.subjectExpectativas e atitudes em relação a IApt_PT
dc.subjectPsicologia e IApt_PT
dc.titleArtificial Intelligence in the workplace : perceived knowledge, expectations and attitudes on university students and professionalspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Psicologia na Gestão e Economiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
versão final tese Teresa Canhestro.pdf
Size:
875.42 KB
Format:
Adobe Portable Document Format