Repository logo
 
Publication

Internationalization of construction professional service firms : overcoming challenges in mature markets : the case of Proef Group in the mature western european market

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLéglise, Laure
dc.contributor.authorSousa, Maria Leonor Guedes de Oliveira Quintas e
dc.date.accessioned2017-08-03T10:47:14Z
dc.date.available2017-08-03T10:47:14Z
dc.date.issued2017-07-27
dc.date.submitted2017
dc.description.abstractService firms are gaining more importance in today’s global economy, with its presence expected to increase in years to come. A lot of research has been done concerning the internationalization of manufacturing firms and only in recent years researchers have been trying to adapt models of internationalization to service firms. However little is known about internationalization strategies of specific types of service firms such as construction professional service (CPS) firms even though construction industry is in a rising point. In this Master thesis I plan on investigate the internationalization strategy of CPS firms and understand how they overcome challenges in mature markets that present interesting problems. For this purpose, the case of engineering CPS firm, Proef Group is analyzed, as it has encountered different challenges in their current process of internationalization and overcame (and is overcoming) them in a successful way. This thesis draws on a case study using a qualitative approach with data gathered from interviews, among others, with the Strategy and Management Control Manager and members from the Executive Committee of the company. The findings reveal insights about challenges faced by a CPS firms and how they overcome those challenges using specific strategies in mature markets. The barriers (i) reputation, (ii) local preference, (iii) language, (iv) lack of qualified labor in the host country (v) dichotomy between Portuguese employees and local employees and (vi) local subcontracting, take on a major part in challenging a CPS firm`s internationalization process to a mature market. The strategies (i)localization, (ii)alliances/partnerships, (iii)track record, (iv) firm`s competitive advantages, (v) mix of employees from Portugal and local employees, (vi) expatriation of employees from Portugal and (vii) innovation are considered crucial in overcoming the presented challenges.pt_PT
dc.description.abstractAs empresas de serviços estão a ganhar cada vez mais importância na economia global de hoje, com sua presença prevista para crescer nos próximos anos. Muitas pesquisas têm sido feitas sobre a internacionalização das empresas de manufatura e apenas nos últimos anos tem havido uma tentativa de adaptar modelos de internacionalização às empresas de serviços. No entanto, pouco se sabe sobre estratégias de internacionalização de tipos específicos de empresas de serviços, como empresas profissionais de construção de serviços apesar da indústria de construção estar uma fase de crescimento atualmente. Na presente Tese de mestrado pretendo investigar a estratégia de internacionalização das empresas CPS e perceber como estas superam desafios em mercados maduros que apresentam interessantes barreiras. Para tal, o caso da empresa de engenharia CPS, Proef Group, é analisado, pois trata-se de uma empresa que enfrentou diferentes desafios no seu processo atual de internacionalização e superou (e está a superar) os mesmos de forma bem-sucedida. Esta tese baseia-se num case study utilizando uma abordagem qualitativa com dados recolhidos a partir de entrevistas, entre outras fontes, com o Manager de estratégia e gestão de controlo e membros do Comitê Executivo da empresa. Os resultados revelam um discernimento acerca dos desafios enfrentados pelas empresas profissionais de serviços de construção e como estas os superam em mercados maduros. As barreiras (i) reputação, (ii) preferência local, (iii) linguagem, (iv) falta de mão-de-obra qualificada no país anfitrião (v) dicotomia entre empregados portugueses e empregados locais e (vi) subcontratação local, apresentam um desafio para o processo de internacionalização de uma empresa CPS para um mercado maduro. As estratégias (i) localização, (ii) alianças / parcerias, (iii) histórico, (iv) vantagens competitivas da empresa, (v) mix de empregados de Portugal e colaboradores locais, (vi) expatriação de colaboradores de Portugal e (vii) a inovação são consideradas cruciais para superar os desafios apresentados.pt_PT
dc.identifier.tid201725819
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/22742
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectChallengespt_PT
dc.subjectStrategiespt_PT
dc.subjectConstruction professional service firmspt_PT
dc.subjectInternationalization strategypt_PT
dc.subjectMature marketpt_PT
dc.subjectEngineering servicespt_PT
dc.subjectEuropept_PT
dc.subjectDesafiospt_PT
dc.subjectEstratégiaspt_PT
dc.subjectConstrução empresas de serviços profissionaispt_PT
dc.subjectEstratégia de internacionalizaçãopt_PT
dc.subjectMercado maduropt_PT
dc.subjectServiços de engenhariapt_PT
dc.subjectEuropapt_PT
dc.titleInternationalization of construction professional service firms : overcoming challenges in mature markets : the case of Proef Group in the mature western european marketpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
201725819.pdf
Size:
2.5 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: