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From a single brand policy to a portfolio of specialized brands : the impact of private label branding strategy in the case of Decathlon

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLakishyk, Kyryl
dc.contributor.authorPereira, Beatriz Jardim
dc.date.accessioned2021-09-15T06:26:27Z
dc.date.available2022-01-06T01:30:16Z
dc.date.issued2021-01-28
dc.date.submitted2021
dc.description.abstractPrivate Label Brands (PLBs) have become more sophisticated. They now represent a threat to big Manufacturer Brands (MBs). This dissertation aims to highlight the importance of their branding strategy and how this one is able to impact consumers perception and PLBs’ share. There are several studies regarding PLBs in the grocery sector. However, literature in sporting goods market is scarce. This market has peculiar characteristics where branding strategies take even more importance. To illustrate this, the Decathlon Group teaching case was developed. The retailer moved from a single brand policy to a portfolio of specialized brands, called “passion brands”. The case outlines the challenges faced by the company when using an umbrella branding strategy. The rebranding was essential to build innovative brands and to increase PLBs’ share of the group. Moreover, Decathlon is a notable example of a company that was able to succeed by not using the traditional three-tier private label portfolio strategy, but instead of it, by dividing its PLBs into categories of expertise. Finally, this teaching case discloses the new challenge faced by the company and how their branding strategy might have gone too far. After analysing the case, students should be able to recognize branding decisions importance and impact. They should also understand that PLBs’ architecture has become more complex and needs to be as carefully managed as it is in MBs.pt_PT
dc.description.abstractAs marcas da distribuição (MD) têm-se tornado cada vez mais sofisticadas, representando uma ameaça para as grandes marcas da produção (MP). Esta dissertação tem como objetivo evidenciar a importância das estratégias de branding e como estas são capazes de impactar a perceção dos consumidores e a quota das MD na oferta de um retalhista. Existem vários estudos relativamente a este tema no retalho alimentar. No entanto, o seu estudo no mercado de artigos desportivos é escasso, apesar de ter características peculiares onde o branding tem uma grande relevância. Para ilustrar este tema, é desenvolvido o caso de estudo da Decathlon. Um retalhista que passou da adoção de uma estratégia de marca única para um portfólio de marcas especializadas, intituladas “marcas paixão”. O caso destaca os desafios enfrentados por esta empresa aquando o uso da estratégia Umbrella. O rebranding foi essencial para construir uma panóplia de marcas inovadoras e para aumentar a quota de MD do grupo. A Decathlon é um exemplo notável de uma empresa de sucesso que não usa a tradicional segmentação em três-níveis, mas que divide o portfólio em categorias especializadas. Finalmente, o caso revela o novo desafio enfrentado pela empresa e como provavelmente a sua estratégia de branding terá ido longe demais. Após a análise do caso, os estudantes devem ser capazes de reconhecer a importância das decisões de branding e o seu impacto. Devem também entender que a arquitetura das MD é cada vez mais complexa e que tem que ser gerida tal como numa MP.pt_PT
dc.identifier.tid202656829pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34856
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectBrand architecturept_PT
dc.subjectBrandingpt_PT
dc.subjectDecathlonpt_PT
dc.subjectPrivate Label Brandspt_PT
dc.subjectPrivate labelspt_PT
dc.subjectSporting goodspt_PT
dc.subjectArquitetura de marcaspt_PT
dc.subjectArtigos desportivospt_PT
dc.subjectMarcas brancaspt_PT
dc.subjectMarcas da distribuiçãopt_PT
dc.titleFrom a single brand policy to a portfolio of specialized brands : the impact of private label branding strategy in the case of Decathlonpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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