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Driving sustainable thinking in Portugal : a semi-systematic review and the cases of Super Bock, Exponor, and ACP

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Abstract(s)

A company's actions need evaluation, not only to comprehend its short-term results but also to sustain future decisions. Measuring enables higher quality conclusions to be drawn. Therefore, based on data, companies can make more suitable decisions. The same applies to sustainability. Companies should evaluate their business sustainability to conserve resources, implement eco-friendly practices, and provide ethical labour. Businesses should further report the findings, acting transparently and taking accountability. But firstly, it is essential to understand what they ought to measure. However, the discussion regarding the measurement of sustainability is ongoing. The complexity of this concept is often daunting, and smaller companies with limited resources might even put sustainability aside. We must encourage sustainable thinking as a first step to achieving sustainable development. Our research objective is to explore sustainability, its dimensions, how these interact, and which indicators are most appropriate to measure sustainability and drive sustainable thinking in Portugal. This research relies upon a semi-systematic literature review methodology, followed by in-depth interviews with managers actively involved in sustainability. We conclude that sustainability has mainly been understood as a concept of three dimensions by authors and experts alike. However, other authors include a fourth dimension to the sustainability assessment that has been discussed for some time now. Furthermore, our findings indicate that indicators from the social and environmental dimensions are the most agreed-upon. This research provides managers with means to comprehend sustainability and its assessment while connecting it to the SDG.
As ações de uma empresa devem ser avaliadas, não só como forma de compreender os resultados a curto prazo, mas também para sustentar decisões futuras. A medição permite tirar conclusões com uma qualidade superior. Assim, com base em informação, as empresas podem tomar decisões mais adequadas. O mesmo se aplica à sustentabilidade. As empresas devem avaliar a sustentabilidade do seu negócio para conservar recursos, implementar práticas amigas do ambiente e assegurar o trabalho ético. Devem ainda comunicar os resultados, atuando de forma transparente e assumindo a responsabilidade. Mas, em primeiro lugar, é necessário compreender o que devem medir. No entanto, o debate sobre a medição da sustentabilidade é atual. A complexidade deste conceito é muitas vezes assustadora e as empresas mais pequenas com recursos limitados podem inclusive colocar a sustentabilidade de lado. Devemos encorajar o pensamento sustentável como um primeiro passo para alcançar o desenvolvimento sustentável. O nosso objetivo de investigação é explorar a sustentabilidade, as suas dimensões, a forma como estas interagem e quais os indicadores mais adequados para medir a sustentabilidade e promover o pensamento sustentável em Portugal. Esta investigação baseia-se numa metodologia de revisão semi-sistemática da literatura, seguida de entrevistas in-dept a gestores ativamente envolvidos na sustentabilidade. Concluímos que a sustentabilidade tem sido entendida como um conceito de três dimensões por autores e especialistas. No entanto, outros autores incluem uma quarta dimensão na avaliação da sustentabilidade que tem vindo a ser debatida há algum tempo. Os nossos resultados indicam ainda que indicadores das dimensões social e ambiental são mais unanimes. Esta investigação fornece aos gestores meios para compreenderem a sustentabilidade e a sua avaliação, ligando-a aos ODS.

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Sustainability Sustainability dimensions Sustainability indicators GRI UNSD indicators ISO standards United Nations Sustentabilidade Dimensões de sustentabilidade Indicadores de sustentabilidade Indicadores de desenvolvimento sustentável das Nações Unidas Normas ISO Nações Unidas

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