Repository logo
 
Publication

Factors causing stress among nursing students in clinical practice: a scoping review

dc.contributor.authorGomes, Jacinta Maria Pisco Alves
dc.contributor.authorSousa, Samuel Sampaio
dc.contributor.authorSá, Luís
dc.date.accessioned2024-06-18T17:01:46Z
dc.date.available2024-06-18T17:01:46Z
dc.date.issued2024-06-18
dc.description.abstractBackground: Nursing students report factors associated with high levels of stress in clinical practice, which are frequently experienced in this teaching-learning process. Objective: To map the scientific evidence available on factors causing stress among nursing students in clinical practice. Methodology: Scoping review based on the Joanna Briggs Institute methodology. The PCC (population, concept, and context) mnemonic was used. Two independent reviewers were involved in the process of selection, extraction, and analysis of articles. Results: Seventeen studies were included. The analysis revealed factors related to personal and professional aspects, to the clinical practice environment/structure and organization, as well as to support systems, namely the supervisory model used in this process. Conclusion: Stress-inducing factors influence the teaching-learning process of students in clinical practice. Therefore, teaching strategies should be designed to ensure the development of students’ skills during clinical practice.pt_PT
dc.description.abstractEnquadramento: Os estudantes de Enfermagem relatam fatores associados a elevados níveis de stress em ensino clínico (EC) e que são comumente experienciados neste processo de ensino aprendizagem. Objetivo: Mapear a evidência científica sobre os fatores indutores de stress nos estudantes de enfermagem em ensino clínico. Metodologia: Scoping review baseada no método de Joanna Briggs Institute (JBI). Utilizada a mnemónica PCC para dimensionar a população, conceito e contexto. No processo de seleção, extração e análise dos artigos, estiveram envolvidos dois revisores independentes. Resultados: Da pesquisa efetuada foram incluídos 17 estudos. Foram identificados fatores que integram aspetos pessoais e profissionais, fatores relacionados com o ambiente/estrutura do EC e a sua organização, bem como fatores associados aos sistemas de apoio, nomeadamente ao modelo de supervisão que acompanha este processo. Conclusão: Os fatores de stress influenciam o processo de ensino aprendizagem dos estudantes em EC, por isso, devem ser desenvolvidas estratégias de ensino que permitam assegurar a efetividade no desenvolvimento de competências dos estudantes em EC.pt_PT
dc.description.abstractMarco contextual: Los estudiantes de enfermería informan de factores asociados a altos niveles de estrés en la enseñanza clínica (EC) y que se experimentan habitualmente en este proceso de enseñanza-aprendizaje. Objetivo: Mapear la evidencia científica sobre factores inductores de estrés en estudiantes de enfermería en la enseñanza clínica. Metodología: Scoping review basada en el método del Instituto Joanna Briggs (JBI). Se utilizó la nemotecnia PCC para dimensionar la población, el concepto y el contexto. Dos revisores independientes participaron en el proceso de selección, extracción y análisis de los artículos. Resultados: De la búsqueda se incluyeron 17 estudios. Se identificaron factores que incluyen aspectos personales y profesionales, factores relacionados con el entorno/estructura de la EC y su organización, así como factores asociados a los sistemas de apoyo, concretamente al modelo de supervisión que acompaña a este proceso. Conclusión: Los factores de estrés influyen en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de EC, por lo que deben desarrollarse estrategias docentes que garanticen el desarrollo eficaz de las competencias de los estudiantes de EC.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.12707/RVI23.89.32425pt_PT
dc.identifier.eid85208454748
dc.identifier.issn0874-0283
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45527
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectStresspt_PT
dc.subjectFactorspt_PT
dc.subjectNursing studentspt_PT
dc.subjectClinical internshippt_PT
dc.subjectNursing educationpt_PT
dc.subjectFatorespt_PT
dc.subjectEstudantes de enfermagempt_PT
dc.subjectEstágio clínicopt_PT
dc.subjectEducação em enfermagempt_PT
dc.subjectEstréspt_PT
dc.subjectFactorespt_PT
dc.subjectEstudiantes de enfermeríapt_PT
dc.subjectPrácticas clínicaspt_PT
dc.subjectEnseñanza de enfermeríapt_PT
dc.titleFactors causing stress among nursing students in clinical practice: a scoping reviewpt_PT
dc.title.alternativeFatores indutores de stress nos estudantes de enfermagem em ensino clínico: scoping reviewpt_PT
dc.title.alternativeFactores inductores de estrés en estudiantes de enfermería en la enseñanza clínica: scoping reviewpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue3pt_PT
oaire.citation.titleReferênciapt_PT
oaire.citation.volume6pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
101156322_en.pdf
Size:
474.42 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Inglês
No Thumbnail Available
Name:
101156322_pt.pdf
Size:
485.82 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Português
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: