Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The discreet charm of surrealism in Eastern European animation : when repression fosters creativity

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201331969.pdf929.38 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The focus of this dissertation is Surrealism in animation films created during the Soviet period of 1956 – 1989 in Russia, Poland, and Czechoslovakia. These thirty-three years of the Soviet regime were characterized by the domination of censorship, a persecution of "formalism" and control over artistic expression. However, in these dark conditions the animation industry flourished and striking political films appeared. These films told personal stories and intimate secrets in a way that was not immediately recognizable, sometimes thought of as madness or simply overlooked by the censorship for the simple reason, that animation was thought of as an art for children that could not pose any danger. This dissertation aims at recognizing political revolt and subversion in the animation industry through an analysis of the ambivalent conditions of the Soviet repression system that simultaneously curbed and led to a rise in creativity. This gives rise to the main question: “Did censorship, under these specific conditions, foster artistic creativity in animation films?”
O foco deste trabalho é o surrealismo nos filmes de animação criados durante o período soviético de 1956 - 1989, na União Soviética, Polónia e Tchecoslováquia. Aqueles trinta e três anos do regime Soviético são caraterizados pelo domínio forte de censura, perseguição do assim chamado "formalismo" e pelo controlo da expressão artística. No entanto, nestas condições obscuras, a indústria de animação floresceu imenso o que resultou na criação de marcantes filmes políticos. Eles contaram histórias pessoais e segredos íntimos de uma forma que estes não eram imediatamente reconhecíveis pela censura, por vezes considerados como loucura ou simplesmente ignorados, pela simples razão, de que a animação foi pensada como uma arte para as crianças e que não poderia representar qualquer perigo. Este trabalho visa reconhecer a revolta política e subversão na indústria da animação e menciona uma análise das condições ambivalentes do sistema soviético de repressão que levou a um aumento da criatividade nesta categoria de arte, representando uma questão central: "será que a censura, nestas condições específicas, fomentou a criatividade artística nos filmes de animação?"

Description

Keywords

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue