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Launching an e-commerce platform : competition or collaboration with retailing?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestão
dc.contributor.advisorMarcos, Paulo Gonçalves
dc.contributor.authorCastro, Sónia Maria Oliveira
dc.date.accessioned2015-07-08T15:18:54Z
dc.date.available2015-07-08T15:18:54Z
dc.date.issued2015-04-17
dc.date.submitted2015
dc.description.abstractThis case is inspired by a real situation felt by the Portuguese non-alcoholic beverage company Sumol+Compal. If refers to a moment when Sumol+Compal managers realized that retailers were retaining a great amount of margin, when all the risk and investment is made by them. With the launching of Compal Essencial in Portugal, Sumol+Compal only retained 20% of its profit. In order to prevent future similar situations and to reinforce their position in the market, Sumol+Compal managers found a need to develop a new business model that would (1) reinforce brand loyalty, (2) improve consumer experience with the brand; (3) create a direct relationship with the consumer and (4) increase long term profitability. This case is, therefore, about the introduction of a new service – an online platform, analysing its positioning in the market and regarding their biggest partner – retailing. During the case I present a brief introduction about the company, the context of its industry as well as highlights over the new trends of e-commerce, and pros and cons of the platform positioning as a competitor or a collaborator of retailers.por
dc.description.abstractEste caso é inspirado por uma situação real sentida pela empresa Portuguesa de bebidas não alcoólicas Sumol+Compal. Remete para um momento em que a Sumol+Compal tomou consciência de que a Grande Distribuição acumulava uma margem relativamente alta, quando todo o risco e investimento era feito pela casa. Com o lançamento de Compal Essencial em Portugal, a Sumol+Compal apenas ganhou 20% de todo o lucro. De forma a prevenir situações similares no future e reforçando a sua liderança no mercado, os gestores da Sumol+Compal consideraram a necessidade da criação de um novo modelo de negócio que (1) fortalecesse a lealdade para com marca, (2) melhorasse a experiência do consumidor com a marca, (3), criasse uma relação direta com o consumidor e (4) potenciasse a rentabilidade a longo prazo. Este caso estuda a introdução de um novo serviço – uma plataforma online, onde analisa o seu posicionamento no Mercado e tendo em conta os seus maiores parceiros – a Grande Distribuição. Durante o caso, apresento uma breve introdução sobre a empresa, a indústria em que se encontra, bem como realçar as principais tendências do e-commerce e prós e contras do posicionamento da plataforma, como um concorrente ou colaborador da Grande Distribuição.por
dc.identifier.tid201172070
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/17988
dc.language.isoengpor
dc.titleLaunching an e-commerce platform : competition or collaboration with retailing?por
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typemasterThesispor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão

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