Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A teofania cósmica e metafísica da luz em Nicolau de Cusa

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
T101722982.pdf1.5 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente trabalho tem por principal objetivo mostrar a centralidade da temática da teofania na obra de Nicolau de Cusa (1401-1464) e apresentar a evolução desta mesma temática ao longo dos seus escritos. Para tal, procederemos a analise da terminologia utilizada para descrever o processo teofânico (explicatio dei, theophania ou apparitio dei, apparitio posse ipsius) e o seu concomitante desenvolvimento a partir da hermenêutica dos nomes divinos (possest, posse, posse ipsum). Pretende também mostrar como o pensamento da teofania e aquele que melhor exprime, na filosofia cusana, a relação entre Deus e as criaturas, bem como o estatuto metafisico da própria criatura. Para isso, recorre a um exame analitico-cronologico das obras que consideramos mais pertinentes para o estudo da evolução desta temática, algumas das quais são muito pouco conhecidas no âmbito nacional: De docta ignorantia (1440), De quaerendo Deum (1445), De filiatione dei (1445), De dato patris luminum (1446), Trialogus de possest (1460), De venatione sapientiae (1463), Compendium (1463), De apice theoriae (1464). O pensamento da teofania no Cusano carateriza-se pela sua originalidade e dinamismo. Num primeiro momento, este pensamento e elaborado a partir dos conceitos herdados da tradição, particularmente da corrente do neoplatonismo cristão - Pseudo-Dionisio Areopagita, João Escoto Eriugena e Thierry de Chartres -, que faz uso recorrente da metáfora da luz. Num segundo momento, através do desenvolvimento da metafisica do poder, Nicolau de Cusa vai cunhar uma terminologia própria e bastante original, capaz de expressar melhor o dinamismo de todo o seu sistema metafisico. Este trabalho pretende, a partir da análise das obras acima mencionadas, apresentar este percurso a fim de mostrar como a relação entre Deus e as criaturas que esta implicada no processo criativo e que configura o próprio estatuto metafisico da criatura pode ser melhor entendida na obra cusana a partir do conceito de apparitio posse ipsius.
The main objective of the present work is to demonstrate the centrality of the theophany theme in the work of Nicholas of Cusa (1401-1464) and to present the evolution of this same topic throughout his writings. For this purpose, we will analyze the terminology used to describe the theophanic process (explicatio dei, theophania or apparitio dei, apparitio posse ipsius) and its concomitant development through the hermeneutics of divine names (possest, posse, posse ipsum). It also intends to demonstrate how the thought of theophany is that which best expresses, in Cusan philosophy, the relationship between God and creatures, as well as the metaphysical status of the creature itself. To that end, it uses an analytical-chronological examination of the works that we consider most relevant to the study of the evolution of this subject, some of which are very little known at national level: De docta ignorantia (1440), De quaerendo Deum (1445), De filiatione dei (1445), De dato patris luminum (1446), Trialogus de possest (1460), De venatione sapientiae (1463), Compendium (1463), De apice theoriae (1464). The thought of theophany in Cusa is characterized by its originality and dynamism. In a first moment, this thought is elaborated on the basis of the concepts inherited from tradition, particularly from the current of Christian Neoplatonism - Pseudo-Dionysius the Areopagite, John Scotus Eriugena and Thierry of Chartres - which makes recurrent use of the metaphor of light. In a second moment, through the development of the metaphysics of power, Nicholas of Cusa will coin a very original and proper terminology, capable of better expressing the dynamism of his entire metaphysical system. This work intends, based on the analysis of the works mentioned above, to present this path in order to show how the relationship between God and creatures that is involved in the creative process and that configures the creature's own metaphysical status can be better understood in the work of Cusanus through the concept of apparition posse ipsius.

Description

Keywords

Teofania Luz (lux; lumen) Explicatio dei Posse Apparitio posse ipsius Theophany Light (lux; lumen) Explicatio dei Posse

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue