Repository logo
 
Publication

Analytical CRM in a management consulting firm : an application of data driven techniques

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSilva, Vera Lúcia Miguéis Oliveira e
dc.contributor.authorAmorim, Inês Oliveira
dc.date.accessioned2021-09-10T17:27:56Z
dc.date.available2022-09-10T00:30:30Z
dc.date.issued2021-07-20
dc.date.submitted2021-05
dc.description.abstractConsidering the competitive environment in which companies operate nowadays and the importance of customer relationship management (CRM), it is crucial to analyse customer-related data to gain knowledge and insights about them in order to increase their retention and company’s performance. The presented investigation resulted from a curricular internship carried out at Inova+, a management consulting firm specialised in supporting the growth of organizations. In this sense, the aim of this investigation is to support the CRM system and the customer’s management strategies of Inova+, contributing to the improvement and strengthening of relations between the company and its customers. For this purpose, a quantitative methodology using analytical tools, namely data mining tools, was adopted to study various dimensions of CRM. In this context, this investigation focused on four main aspects under analysis, which allowed to obtain a more detailed knowledge about the company's customers. Initially, the observation of KPIs regarding the CRM and the company's performance through the construction of dashboards. Secondly, a time-series forecasting model for prospective revenues was applied. Additionally, an identification of customer segments according to their purchasing behaviour through the application of a RFM model and a clustering analysis was carried out. Finally, significant factors that influence the probability of adjudication of a commercial proposal were identified, such as the country, type of organisation and economic sector of the client company, as well as the service associated.pt_PT
dc.description.abstractConsiderando o ambiente competitivo em que as empresas operam atualmente e a importância do customer relationship management (CRM), é crucial analisar os dados relacionados com clientes para adquirir mais conhecimento e obter importantes insights sobre os mesmos, a fim de aumentar a sua retenção e o desempenho da empresa. A investigação apresentada resultou de um estágio curricular realizado na empresa Inova+, uma consultora especializada no apoio ao crescimento de organizações. Neste sentido, o objetivo desta investigação visa apoiar o sistema CRM e as estratégias de gestão de clientes da Inova+, contribuindo para a melhoria e fortalecimento das relações entre a empresa e os seus clientes. Para esse efeito, uma metodologia quantitativa utilizando ferramentas analíticas, nomeadamente ferramentas de data mining, foi adotada para estudar várias dimensões do CRM. Neste contexto, esta investigação focou-se em quatro aspetos principais em análise, que permitiram obter um conhecimento mais detalhado sobre os clientes da empresa. Inicialmente, a observação de KPIs relativos ao CRM e ao desempenho da empresa através da construção de dashboards. Em segundo lugar, foi aplicado um modelo de previsão de séries temporais relativo ao volume de negócios potencial. Adicionalmente, foram identificados segmentos de clientes de acordo com o seu comportamento de compra através da aplicação de um modelo RFM e foi desenvolvida uma análise de clustering. Por fim, foram identificados fatores significativos que influenciam a probabilidade de adjudicação de uma proposta comercial, tais como o país, tipo de organização e setor económico da empresa cliente, bem como o serviço associado.pt_PT
dc.identifier.tid202749339pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34745
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectB2Bpt_PT
dc.subjectCustomer relationship managementpt_PT
dc.subjectData miningpt_PT
dc.subjectForecastingpt_PT
dc.subjectManagement consultingpt_PT
dc.subjectConsultoriapt_PT
dc.subjectPrevisãopt_PT
dc.titleAnalytical CRM in a management consulting firm : an application of data driven techniquespt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202749339.pdf
Size:
2.31 MB
Format:
Adobe Portable Document Format