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How perceptions influence actions : gender differences in entrepreneurial decisions

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorPinheiro, Susana Frazão Ferreira Fernandes
dc.contributor.authorWittelsbürger, Jeanne Marie
dc.date.accessioned2017-07-31T08:29:58Z
dc.date.issued2017-07-13
dc.date.submitted2017
dc.description.abstractThe importance of women as a largely untapped pool of entrepreneurial talent has been widely recognized by academics and practitioners. Their continued underrepresentation in the workforce as well as the tendency to lead smaller ventures with slower growth and lower risk propensity is impairing proper economic growth due to the underutilization of women’s full economic potential. Based on Social Feminist and Liberal Feminist Theory, this thesis argues that women’s lower level of entrepreneurial self-efficacy, the confidence in one’s ability to start a business, is a key factor influencing their business decisions regarding growth and risk. Building on data provided by the Global Entrepreneurship Monitor, the effect of entrepreneurial self-efficacy on gender and resulting business decisions is analyzed. Findings indicate significant gender differences in entrepreneurial decision-making regarding growth, innovation and export propensity. Furthermore, entrepreneurial self-efficacy has a higher effect on growth intentions of women, whereas its influence is more significant for men regarding innovation and export. In addition to making valuable contributions to the existing female entrepreneurship literature, the results have important implications for public policies and management.pt_PT
dc.description.abstractA importância das mulheres como um grupo de talento empreendedor amplamente inexplorado é reconhecida por académicos e profissionais. A sua contínua fraca representação na força de trabalho, bem como a tendência para liderar empreendimentos de menor dimensão com crescimento mais lento e menor propensão ao risco, está a prejudicar o crescimento económico devido à subutilização do potencial económico das mulheres. Com base na teoria social e liberal feminista, esta tese argumenta que o nível mais básico de autoeficácia empresarial, a confiança na capacidade de iniciar um negócio, é um fator chave que influencia as decisões de negócios das mulheres em relação ao crescimento e risco. Com base nos dados fornecidos pelo Global Entrepreneurship Monitor, o efeito da autoeficácia empresarial sobre o género e as decisões empresariais resultantes foi analisado. Os resultados indicam diferenças de género significativas no que toca a tomadas de decisão empresariais em relação ao crescimento, inovação e propensão à exportação. Adicionalmente, a autoeficácia empresarial tem um maior efeito sobre as intenções de crescimento das mulheres, enquanto a sua influência é mais significativa para os homens no que se refere à inovação e à exportação. Além de trazer valiosas contribuições para a literatura do empreendedorismo feminino, os resultados têm importantes implicações para as políticas públicas e para a gestão.pt_PT
dc.identifier.tid201725568
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/22671
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleHow perceptions influence actions : gender differences in entrepreneurial decisionspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

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