Repository logo
 
Publication

Dynamic capabilities : how digitalization challenges : the New York Times’ ability to adapt

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMachado, Patrícia Amaro
dc.contributor.authorBäuerle, Stephan Bernd
dc.date.accessioned2020-01-10T10:17:38Z
dc.date.issued2019-07-02
dc.description.abstractOrganizations are increasingly challenged by fast-changing environments that erode competitive advantages. Under alternating market conditions, strategic, organizational or cultural reorientations are vital to guarantee the ability of the firm to adapt to the market and subsequently its survival. Research on the fundamental question of how firms can obtain and retain competitive advantages in rapidly changing environments has gained increased importance in the management literature in recent years. Extending established theories in the strategic management domain, the Dynamic Capability view was developed as a four-dimensional construct to better explain how organizations can cope with exogenous shocks in a reiterated manner. To demonstrate a real-life example of the Dynamic Capabilities’ theory The New York Times is displayed facing digital disruption. The case study illustrates how digitalization transformed the newspaper industry and how The Times tried to cope with the increasingly dynamic market conditions through repeated strategic reorientation. In the demise of the traditional newspaper industry The Times displayed the capabilities an organization must entail to sustain its competitive advantage under changing environmental conditions. Moreover, the teaching case illustrates the effect a new CEO can have on strategic change and subsequently firm performance.pt_PT
dc.description.abstractAs organizações são, cada vez mais, desafiadas por ambientes em rápida mudança que alteram as vantagens competitivas. Nestes ambientes, a reorientação estratégica, organizacional ou cultural é vital para garantir a capacidade da empresa de se adaptar ao mercado e, consequentemente, a sua sobrevivência. A investigação sobre a questão fundamental de como as empresas podem obter e reter vantagens competitivas, em ambientes em rápida mudança, ganhou importância crescente na literatura de Estratégia nos últimos anos. Com base em teorias existentes no domínio da gestão estratégica, a framework das Dynamic Capabilities foi desenvolvida em quatro dimensões, com o objetivo de explicar como é que as organizações podem lidar com os choques exógenos de uma forma reiterada. Esta dissertação tem como propósito apresentar o caso real de uma empresa: The New York Times, e da sua utilização das Dynamic Capabilities perante as mudanças tecnológicas. O caso de estudo ilustra como a digitalização transformou o sector da imprensa e como o Times procurar fazer mudanças estratégicas para lidar com as novas condições de mercado. A Empresa demonstrou ter as capacidades para sustentar a sua vantagem competitiva sob condições ambientais em constante mudança. Além disso, o caso ilustra o efeito que um novo CEO pode ter na mudança estratégica e, consequentemente, na performance da empresa.pt_PT
dc.identifier.tid202271013pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29165
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectStrategic changept_PT
dc.subjectDynamic capabilitiespt_PT
dc.subjectEnvironmental changept_PT
dc.subjectDisruptive innovationpt_PT
dc.subjectDigitalizationpt_PT
dc.subjectIncumbent firmpt_PT
dc.subjectEffect of a new CEOpt_PT
dc.subjectMudança estratégicapt_PT
dc.subjectInovação disruptivapt_PT
dc.subjectMudanças no ambiente externopt_PT
dc.subjectDigitalizaçãopt_PT
dc.subjectEmpresa líder de mercadopt_PT
dc.subjectEfeito de um novo CEOpt_PT
dc.titleDynamic capabilities : how digitalization challenges : the New York Times’ ability to adaptpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152117013 Stephan Baeuerle.pdf
Size:
2.99 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: