Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O consumo de cirurgia estĂ©tica: a influĂȘncia da auto-estima e do materialismo

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

Este estudo tem como objetivo avaliar a influĂȘncia da autoestima, da autoavaliação do corpo e do materialismo na aceitação Ă  cirurgia estĂ©tica em SĂŁo Paulo (Brasil) e em Porto (Portugal), na visĂŁo crosscultural. SĂŁo revisados os conceitos de autoestima, autoavaliação do corpo, materialismo e aceitação Ă  cirurgia plĂĄstica estĂ©tica (CPE). Os principais estudos que guiaram a mensuração desses construtos neste trabalho sĂŁo: Rosenberg (1965) e Dini, Quaresma e Ferreira (2004) para autoestima; Marsh e O‟Neill (1984) para autoavaliação do corpo; Richins (2004) e Ponchio e Aranha (2008) para materialismo; e Henderson-King e Henderson-King (2005) e Swami et al. (2011) para aceitação Ă  CPE. Obtiveram-se duas amostras, de tamanhos 217 e 148, compostas por respondentes das cidades de SĂŁo Paulo e Porto, respectivamente. Os principais resultados indicaram: (i) o efeito de gĂȘnero –as mulheres aceitam mais a cirurgia plĂĄstica estĂ©tica do que os homens; (ii) o efeito paĂ­s –os respondentes de SĂŁo Paulo aceitam mais a CPE do que os de Porto; (iii) ausĂȘncia de associação entre autoestima e aceitação Ă  CPE; (iv) fraca associação negativa entre autoavaliação do corpo e aceitação Ă  CPE; e (v)forte evidĂȘncia de que pessoas mais materialistas aceitam a CPE mais do que as menos materialistas.
The objective of this study is to evaluate the influence of self-esteem, the person‟s self-appreciation of his/her body, and materialism on the acceptance of cosmetic surgery (ACS), both in Sao Paulo (Brazil) and in Porto (Portugal), using a cross-cultural perspective. The concepts of self-esteem, body appreciation, materialism and acceptance of cosmetic surgery are revised. The main studies that guided the measurement of such constructs in this paper are the following: Rosenberg (1965) and Dini, Quaresma and Ferreira (2004) for self-esteem; Marsh and O‟Neill (1984) for body appreciation; Richins (2004) and Ponchio and Aranha (2008) for materialism; and Henderson-King and Henderson-King (2005) and Swami et al. (2011) for acceptance of cosmetic surgery. Two samples were obtained, comprised of 217 and 148 respondents, from the cities of São Paulo and Porto, respectively. The main findings indicate that: (i) there is a gender effect – women accept cosmetic surgery better than men; (ii) there is a country effect – respondents from Sao Paulo accept cosmetic surgery better than those from Porto; (iii) there is no relationship between self-esteem and ACS; (iv) the association between body appreciation and ACS is weak; and (v) there is strong evidence that materialistic people accept cosmetic surgery better than those less materialistic.

Description

Keywords

Autoestima Autoavaliação do corpo Materialismo Aceitação à cirurgia plåstica estética Self-esteem Body appreciation Materialism Acceptance to cosmetic surgery

Citation

YAMASAKI, Viviana...[et al.] - O consumo de cirurgia estĂ©tica: a influĂȘncia da auto-estima e do materialismo. Revista de GestĂŁo em Sistemas de SaĂșde - RGSS. ISSN: 2316-3712. Vol. 2 N.Âș 2 (2013), p. 30-52

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue