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Study of emotion in videogames : understanding presence and behaviour

datacite.subject.fosHumanidades::Artespt_PT
dc.contributor.advisorGomes, Sahra Ursula Kunz
dc.contributor.authorAntão, Jorge da Silva
dc.date.accessioned2022-01-24T11:26:38Z
dc.date.available2022-01-24T11:26:38Z
dc.date.issued2021-12-13
dc.date.submitted2021-08
dc.description.abstractOnly when videogames are released are we able to look at them and analyse them. Nowadays, platforms to share our thoughts and opinions about a videogame, or part of it, are everywhere, with both positive and negative commentaries being shared daily. However, what makes a game be seen as a positive experience and what components satisfy and engage players in it? In this Dissertation, we aim to comprehend how players perceive videogames and what motivates and triggers emotions one has during play. We will take a look at several different concepts that all work together when playing a videogame. We will start by understanding what Interaction is and how humans behave. Afterwards, we will better investigate the widely used topic of Immersion, and its unknown and unrecognized brother Presence. From there, we will divide involvement in game play in two parts, the technological side, which relates to natural interfaces and mastery of controls, and the side of design and implementation of content, more specifically the concept of Agency and how it plays a huge part in making players feel part of the game.pt_PT
dc.description.abstractSó quando um videojogo é lançado é que o podemos analisar e rever. Atualmente, encontramos plataformas para partilhar a nossa opinião acerca de um videojogo, ou parte dele, em qualquer lado, com comentários positivos e negativos a serem partilhados diariamente. No entanto, o que é que faz um jogo ser visto como uma experiência positiva e quais são os componentes que satisfazem e envolvem jogadores? Nesta Dissertação, pretendemos compreender como é que jogadores percecionam um videojogo e que emoções são despoletadas que os motiva a jogar. Iremos analisar diferentes conceitos que contribuem para o jogar de um videojogo. Começaremos por ver o que é a Interação e como é que o ser humano se comporta e age. Prosseguindo, iremos analisar o já bastante usado conceito de Imersão, e o seu desconhecido e menos reconhecido irmão, Presença. Daí iremos dividir o envolvimento com um videojogo em duas partes, no lado tecnológico, relacionado com interfaces naturais e mestria de controlos, e no lado de design e implementação de conteúdo, mais especificamente no conceito de Agência e a maneira como esta integra os jogadores no jogo.pt_PT
dc.identifier.tid202836428pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/36544
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectUser experience (UX)pt_PT
dc.subjectGame designpt_PT
dc.subjectImmersionpt_PT
dc.subjectPresencept_PT
dc.subjectNatural mappingpt_PT
dc.subjectInterfacespt_PT
dc.subjectAgencypt_PT
dc.subjectVideogamespt_PT
dc.subjectExperiência de utilizador (UX)pt_PT
dc.subjectImersãopt_PT
dc.subjectPresençapt_PT
dc.subjectInterfaces naturaispt_PT
dc.subjectAgênciapt_PT
dc.subjectVídeo jogospt_PT
dc.titleStudy of emotion in videogames : understanding presence and behaviourpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Som e Imagempt_PT

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