Repository logo
 
Publication

Consumer behaviour of wine tourists in premium wine experiences : a case study of Quinta Nova da Nossa Senhora do Carmo

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMachado, Joana Pinto Leite César
dc.contributor.authorMagalhães, Ana Rita Barbiéri de
dc.date.accessioned2025-02-20T13:30:12Z
dc.date.embargo2025-08
dc.date.issued2024-07-18
dc.description.abstractConsumer satisfaction plays a critical role in the success and survival of tourism organizations, including wine tourism. Previous research has shown there are several factors that influence satisfaction in a wine tourism context, including behavioural and demographic variables. Research has also demonstrated that satisfaction can favourably influence brand loyalty. Visits to cellar doors offer wineries an important opportunity to reinforce brand loyalty and purchase intention. The main purpose of this study is to gain a better understanding of the factors that influence customer satisfaction in a premium wine experience setting and examine the role of satisfaction in predicting loyalty and purchase intentions, recognizing that the overall wine tourism experience offers not just monetary value, but also relevant hedonic and utilitarian experiential value to visitors. Adopting case study methodology and a customer-centric view, we conducted in depth analysis of eighteen semi-structured interviews to Quinta Nova de Nossa Senhora do Carmo visitors. Findings suggest that demographic and behavioural variables affect customer satisfaction. Indeed, foreign interviewees were more satisfied with the overall experience. Additionally, wine consumption and involvement revealed to be important, since people who do not drink wine and are not as involved with wine showed a lower level of satisfaction. These respondents also had lower levels of brand loyalty, which leads us to conclude that satisfaction has a direct effect on brand loyalty. The more satisfied consumers are, the higher their loyalty levels will be. Also, satisfaction did positively influence purchase intention, since even those visitors who had a lower level of satisfaction and brand loyalty, wanted to purchase Quinta Nova wines in the future. The findings of this research provide a valuable contribution to Quinta Nova management team and to wine business managers, since the sale of wine should not be treated as the sale of a product, but as the sale of an experience, which provides a high satisfaction. A satisfaction with the overall experience, will result in brand loyalty.pt_PT
dc.description.abstractA satisfação do consumidor desempenha um papel crítico no sucesso e sobrevivência das organizações de turismo, incluindo o enoturismo. Pesquisas anteriores mostraram que existem vários fatores que influenciam a satisfação no contexto do enoturismo, incluindo variáveis comportamentais e demográficas. A pesquisa também demonstrou que a satisfação pode influenciar favoravelmente a lealdade à marca. As visitas às caves oferecem às adegas uma oportunidade importante para reforçar essa lealdade e a intenção de compra. O principal objetivo deste estudo é obter uma melhor compreensão dos fatores que influenciam a satisfação do cliente num ambiente de enoturismo premium e examinar o papel da satisfação na previsão da fidelidade e intenções de compra, reconhecendo que a experiência global do enoturismo oferece não apenas valor monetário, mas também valor experiencial hedónico e utilitário relevante para os visitantes. Adotando a metodologia de estudo de caso e uma visão centrada no cliente, realizamos uma análise aprofundada de dezoito entrevistas semiestruturadas a visitantes da Quinta Nova de Nossa Senhora do Carmo. Os resultados sugerem que variáveis demográficas e comportamentais afetam a satisfação do cliente. De facto, os entrevistados estrangeiros estavam mais satisfeitos com a experiência no geral. Além disso, o consumo de vinho e o envolvimento revelaram-se importantes, uma vez que pessoas que não bebem vinho e não estão tão envolvidas com o mesmo mostraram um nível mais baixo de satisfação. Estes entrevistados também tinham níveis mais baixos de lealdade à marca, o que nos leva a concluir que a satisfação tem um efeito direto nesta lealdade. Quanto mais satisfeitos estiverem os consumidores, maior será o seu nível de lealdade. Ainda, a satisfação influenciou positivamente a intenção de compra, uma vez que mesmo os visitantes que tinham um nível mais baixo de satisfação e lealdade à marca, queriam comprar vinhos da Quinta Nova no futuro. Os resultados desta pesquisa fornecem uma contribuição valiosa para a equipa de gestão da Quinta Nova e para os gestores de negócios de vinho, uma vez que a venda de vinho não deve ser tratada como a venda de um produto, mas como a venda de uma experiência, que proporciona alta satisfação. Uma satisfação com a experiência geral resultará em lealdade à marca.pt_PT
dc.identifier.tid203746449pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/48197
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectWine tourismpt_PT
dc.subjectWine experiencept_PT
dc.subjectSatisfactionpt_PT
dc.subjectLoyaltypt_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.subjectEnoturismopt_PT
dc.subjectExperiência vinícolapt_PT
dc.subjectSatisfaçãopt_PT
dc.subjectLealdadept_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.titleConsumer behaviour of wine tourists in premium wine experiences : a case study of Quinta Nova da Nossa Senhora do Carmopt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Marketingpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203746449.pdf
Size:
1.25 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: