Repository logo
 
Publication

Programa de intervenção educativa: um estudo de caso

dc.contributor.authorMota, António Filipe
dc.contributor.authorMachado, Joaquim
dc.date.accessioned2017-07-17T10:36:00Z
dc.date.available2017-07-17T10:36:00Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractA expansão e universalização da escolaridade pós-primária comporta contextos distintos e maior heterogeneidade discente e requer diversidade de modalidades, vias e meios para realizar a educação formal com equidade e qualidade. O Programa TEIP - Territórios Educativos de Intervenção Prioritária enfatiza a dimensão territorial e as variáveis contextuais na promoção da igualdade do acesso à escola e do sucesso educativo e valoriza a apropriação por parte da comunidade de instrumentos e recursos que facilitem a prossecução das finalidades da educação escolar. Neste artigo, estudamos o desenvolvimento do Programa TEIP numa escola situada num meio predominantemente rural do interior da Região Centro de Portugal, identificamos fatores críticos do projeto e problematizamos o envolvimento dos atores locais.pt_PT
dc.description.abstractDifferent contexts and greater heterogeneity in teaching are by-products of the comprehensive expansion of compulsory post-primary education, requiring a range of arrangements, methods and means to be put in place in order to guarantee equity and quality in formal education. The “Priority Intervention Educational Territory” program, known as TEIP in Portuguese, places an emphasis on territorial aspects and contextual variables in the promotion of equality of access to schools and educational success; it promotes the appropriation by communities of instruments and resources that facilitate the achievement of the goals of school education. This article examines the development of the TEIP program at a school located in a predominantly rural area in the Central Region of Portugal; it identities critical factors of the project, problems and the involvement of local actors in the educational project.
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMota, António Filipe, Machado, Joaquim (2015). Programa de intervenção educativa: um estudo de caso. Educere et Educare – Revista de Educação, 10 (nº esp.2015), 317-328pt_PT
dc.identifier.doi10.17648/educare.v10i19.10821
dc.identifier.eissn1981-4712
dc.identifier.issn1809-5208
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/22540
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherUniversidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectEscolapt_PT
dc.subjectTerritóriopt_PT
dc.subjectIntervenção prioritáriapt_PT
dc.subjectSchool
dc.subjectTerritory
dc.subjectPriority intervention
dc.titlePrograma de intervenção educativa: um estudo de casopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage328
oaire.citation.startPage317
oaire.citation.titleEducere et Educarept_PT
oaire.citation.volume10
person.familyNameMachado de Araújo
person.givenNameJoaquim
person.identifier.ciencia-id2419-FA15-B90F
person.identifier.orcid0000-0003-1875-9640
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationcd37aa0a-ec55-45dd-8ed5-36baa1927956
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverycd37aa0a-ec55-45dd-8ed5-36baa1927956

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
22540.pdf
Size:
220.63 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: