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The impact of environmental cues on customers' quality perception and willingness to pay and the moderating role of consumer mood and motives

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorAndrade, Eduardo Bittencourt
dc.contributor.authorMarcomini, Silvia
dc.date.accessioned2017-02-15T14:53:05Z
dc.date.issued2016-12-15
dc.date.submitted2016
dc.description.abstractThe literature shows that shopping environment has an impact on various consumer behaviors, and that an elegant environment is associated with higher customer’ quality perception and willingness to pay. I investigated and found that this is true only when consumers are in a positive mood. When they are in a negative mood, consumers infer higher quality from a discount-looking shop. A between-design experimental survey has been conducted to analyze the impact of shopping environment, mood and shopping motivation on customers’ perception of quality and willingness to pay. Two mood conditions (positive/negative) have been created and induced to respondents at the beginning of the survey, along with two shopping environment conditions (upscale-looking/discount-looking) based on design, scent and sales personnel factors. Results show that shopping environment does not impact significantly the dependent variables but it interacts significantly with mood to determine quality perception; shopping motivation impacts significantly both quality perception and willingness to pay.pt_PT
dc.description.abstractA literatura existente mostra que o ambiente do local onde se realizam compras impactua o comportamento do consumidor e que certos elementos favoráveis presentes neste local, estão associados a uma maior perceção de qualidade e uma maior disposição para comprar por parte dos consumidores. A autora investigou e descobriu que esta afirmação apenas se confirma quando os consumidores estão com bom-humor. Se em contrapartida, os consumidores estiverem com mau-humor, são os próprios que inferem uma maior qualidade aos produtos que sejam comprados numa loja de descontos. Realizou-se um questionário experimental para analisar o impacto do ambiente do local de compras, humor e motivação na perceção de qualidade e na disposição para comprar dos consumidores. Duas condições de humor (positivas / negativas) foram criadas e induzidas aos inquiridos no início do questionário, juntamente com duas condições de ambiente de compras (de alto nível / com desconto) baseadas em fatores como o design do espaço, o aroma e os empregados do local. Os resultados mostram que o ambiente do local de compras não afeta significativamente as variáveis dependentes, mas interage significativamente com o humor para determinar a perceção de qualidade dos produtos por parte dos consumidores. Por outro lado, a motivação para comprar afeta claramente tanto a perceção quanto a disposição para comprar.pt_PT
dc.identifier.tid201666855
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/21495
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleThe impact of environmental cues on customers' quality perception and willingness to pay and the moderating role of consumer mood and motivespt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT

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