Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A fotografia entre a experiência do real e a expressão fragmentária do artista

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
tese_CARLOSLOBO.pdf25.06 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Esta tese procura investigar a fotografia enquanto potencial imagem do mundo em resultado de uma prática artística subjectiva. Em virtude da crescente hibridização entre o real e o artificial na fotografia contemporânea, a fotografia é assumida como uma prática complexa que impõe a necessidade de uma reflexão alargada. O estudo da história da fotografia e dos diferentes discursos estéticos e críticos em torno da representação do real procurará contextualizar as novas correntes da fotografia contemporânea e contribuir para o recorrente debate sobre as fronteiras que delimitam os discursos artísticos e críticos da própria prática fotográfica. Em consequência da impossibilidade de se proceder a uma investigação que englobe de forma inequívoca toda a variedade de práticas e discursos que dominam o campo da fotografia, esta tese apresenta como eixo central a fotografia documental e o seu legado de verosimilhança com o real, sob a perspectiva da prática fotográfica enquanto exercício da expressão fragmentária do artista. De forma a sustentar a argumentação teórica aqui defendida, é apresentada uma reflexão sobre a minha prática fotográfica, suportada por um corpo de trabalho intitulado Still There (2011-2016).
This thesis aims to investigate photography as a potential image of the world and as a result of a subjective artistic practice. Because of the increasing hybridization between reality and artificiality in contemporary photography, this thesis assumes photography as a highly complex practice that imposes the need for a broader reflection. The study of the history of photography and of the different aesthetic and critical discourses surrounding the representation of the theme of the real will try to contextualize the new contemporary photographic practices and contribute to the recurrent debate about the boundaries that delimit the artistic and critical discourses from the photographic practice itself. As a result of the impossibility of carrying out an investigation that unequivocally encompasses all the variety of practices and discourses that dominate the field of photography, this thesis assumes documentary photography and its legacy of verisimilitude with reality as its central axis, through the perspective of photographic practice as an exercise of the fragmentary expression of an artist. In order to support the theoretical arguments herein analyzed, this thesis presents a reflection on my own photographic practice, based on a body of work entitled Still There (2011-2016).

Description

Keywords

Fotografia Real Verosimilhança Indexicalidade Motivo do banal quotidiano Fotografia documental Subjectividade Validação artística Photography Reality Verisimilitude Indexicality Theme of banality Documentary photography Subjectivity Artistic validation

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue