Repository logo
 
Publication

Exploring mindfulness and its impact on circular economy

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSimão, Cláudia Patrícia Candeias
dc.contributor.authorEvseev, Julia
dc.date.accessioned2024-03-18T13:14:01Z
dc.date.available2024-03-18T13:14:01Z
dc.date.issued2024-01-24
dc.date.submitted2023-10
dc.description.abstractThe concept of circular economy has emerged to address the key environmental issues of our time by altering our understanding of how we produce and consume finite resources. Given the importance of consumers within a functioning economy, a shift from a linear to a circular economy also requires a change in consumer consumption practices. Hence, in the pursuit of fostering more circular consumer behaviours, researchers and policymakers have been exploring various strategies. This dissertation proposes mindfulness as a possible solution. Using a sample of 96 participants, this study explores the relationship between dispositional mindfulness, circular economy behaviour, and willingness to pay (WTP) for circular products, as well as the impact of a brief mindfulness intervention on circular economy behaviour and WTP. Additionally, it examines whether perceived consumer effectiveness (PCE) and future time perspective (TP) mediate the relationship between mindfulness and circular economy behaviour or WTP. The findings reveal that dispositional mindfulness positively predicts circular economy behaviour, aligning with previous research on the correlation between mindfulness and sustainable consumption. The study also demonstrates that a brief mindfulness intervention can enhance circular economy behaviour, as the mindful-intervention group reported greater levels of circular economy behavioural intentions compared to a randomized control group. However, the study did not find a significant relationship between dispositional mindfulness and WTP for circular products, suggesting that mindful individuals may not necessarily be more willing to pay for circular products. The absence of direct mediation between dispositional mindfulness and circular economy behaviour or WTP highlights the need for further investigation into alternative mediating factors. The study contributes to the emerging field of mindfulness in sustainability and circular economy contexts and offers insights for policymakers, businesses, and researchers seeking to promote circular economy behaviours.pt_PT
dc.description.abstractO conceito de economia circular surgiu para abordar as principais questões ambientais do nosso tempo, alterando a nossa compreensão da forma como produzimos e consumimos recursos finitos. Dada a importância dos consumidores numa economia funcional, a passagem de uma economia linear para uma economia circular exige também uma mudança nas práticas de consumo dos consumidores. Assim, na procura de fomentar comportamentos de consumo mais circulares, investigadores e decisores políticos têm vindo a explorar várias estratégias. Esta dissertação propõe o mindfulness como uma possível solução. Utilizando uma amostra de 96 participantes, este estudo explora a relação entre mindfulness disposicional, comportamento de economia circular e disponibilidade para pagar (WTP) por produtos circulares, bem como o impacto de uma breve intervenção de mindfulness no comportamento de economia circular e WTP. Além disso, examina se a perceção da eficácia do consumidor (PCE) e a perspetiva de tempo futuro (TP) medeiam a relação entre o mindfulness e o comportamento de economia circular ou a WTP. Os resultados revelam que o mindfulness disposicional prevê positivamente o comportamento da economia circular, alinhando-se com pesquisas anteriores sobre a correlação entre mindfulness e consumo sustentável. O estudo também demonstra que uma breve intervenção de mindfulness pode melhorar o comportamento de economia circular, uma vez que o grupo de intervenção de mindfulness relatou níveis mais elevados de intenções comportamentais de economia circular em comparação com um grupo de controlo aleatório. No entanto, o estudo não encontrou uma relação significativa entre a atenção plena disposicional e a WTP para produtos circulares, sugerindo que os indivíduos atentos podem não estar necessariamente mais dispostos a pagar por produtos circulares. A ausência de mediação direta entre a atenção plena disposicional e o comportamento de economia circular ou a WTP realça a necessidade de uma investigação mais aprofundada sobre factores mediadores alternativos. O estudo contribui para o campo emergente do mindfulness nos contextos da sustentabilidade e da economia circular e oferece perspectivas para os decisores políticos, empresas e investigadores que procuram promover comportamentos de economia circular.pt_PT
dc.identifier.tid203545362pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/44304
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectMindfulnesspt_PT
dc.subjectCircular economypt_PT
dc.subjectWillingness to paypt_PT
dc.subjectConsumptionpt_PT
dc.subjectPerceived consumer effectivenesspt_PT
dc.subjectTime perspectivept_PT
dc.subjectEconomia circularpt_PT
dc.subjectDisposição para pagarpt_PT
dc.subjectConsumopt_PT
dc.subjectEficácia percebida pelo consumidorpt_PT
dc.subjectPerspetiva temporalpt_PT
dc.titleExploring mindfulness and its impact on circular economypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Psicologia na Gestão e Economiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203545362.pdf
Size:
2.37 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: