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Hope promoting interventions in parents of children with special health needs: a scoping review

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The concept of hope has been identified as central to nursing and have gained visibility in the caring of children with special health needs and their families. With the emergence of new challenges in pediatric nursing and knowing the needs and adversities parents are facing in their daily life, interventions that promote hope should be highlighted. Objective: to map the interventions that have been implemented and evaluated to promote hope in parents of children with special health needs. Method: a scoping review was held, following Joanna Briggs Institute methodology, in the databases Pubmed, CINHAL complete and SciELO, in portuguese, english and spanish and in the time window from 2008 to 2018. Results: Seven studies were included in this review. The research that was found is mostly qualitative, dispersed in time and differentiated in terms of conceptual framework. Mostly evaluated in individuals, the studies encompass either group and individual interventions, with a large variability of contexts and intervention characteristics. Conclusion: discussions about hope promoting interventions in pediatric nursing care are currently occurring, the need for more research persists for the validation of hope promotion interventions in parents of children with special health needs.
O conceito de esperança tem sido identificado como central para a enfermagem, ganhando visibilidade no âmbito da prestação de cuidados à criança com necessidades especiais de saúde e suas famílias. Surgindo novos desafios na enfermagem pediátrica e constatando as necessidades dos pais diante as adversidades que enfrentam, as intervenções promotoras de esperança deverão ser vistas em destaque. Objetivo: Mapear as intervenções que foram implementadas e avaliadas para promover a esperança em pais de crianças com necessidades especiais de saúde. Método: realizou-se uma revisão scoping, seguindo a metodologia proposta pelo Joanna Briggs Institute, nas bases de dados Pubmed, CINHAL complete e SciELO, nos idiomas português, inglês e espanhol e na janela temporal de 2008 a 2018. Resultados: Foram incluídos nesta revisão 7 estudos. A investigação encontrada é maioritariamente qualitativa, dispersa em termos temporais e diferenciada no quadro conceptual. Maioritariamente avaliada em indivíduos, os estudos englobam intervenções de carater grupal e individual, com variabilidade de contextos e características de intervenção. Conclusão: mantém-se a discussão sobre intervenções promotoras de esperança nos cuidados de enfermagem pediátrica, existindo necessidade de mais investigação para a validação de intervenções que promovam a esperança em pais de crianças com necessidades especiais de saúde.

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Hope Pediatric nursing Special health needs Esperança Enfermagem pediátrica Necessidades especiais de saúde

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