Repository logo
 
Publication

Organizational culture at Banco Montepio

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorXavier, Rute
dc.contributor.authorDenn, Nils
dc.date.accessioned2020-01-15T10:02:15Z
dc.date.issued2019-07-08
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractThe pressure on traditional financial institutions has grown a lot over the past years with fintechs and technology companies entering the industry. Traditional banks have to be conscious and become more innovative oriented, such as joining partnerships with fintechs. Banco Montepio is one of those conventional banks and has recognized the future threats that are occurring in the industry. To become more innovative, this thesis should evaluate the internal innovation capabilities, such as a fixed innovation process, and external innovation, such as partnerships with fintechs. At first, an overview of companies that are perceived as the most innovative ones globally was expounded. Further, the organizational culture was evaluated as well as the status quo of innovation at the bank. Results showed that especially a customer-centric approach is crucial for the success of a company nowadays. It can be achieved not just by offering a great product. Companies are also innovating in their serviceability and the business model they are operating. For the organizational culture, it was evident that a hierarchy culture is present, which was a successful strategy in stable environments. Nowadays, more dynamic cultures, such as the adhocracy culture, are more successful. The status quo of innovation at Banco Montepio further proved that innovation is not a topic of great importance in the bank; neither are employees equipped with the right tools and knowledge to be innovative. The bank, therefore, should improve its innovation capabilities and develop a clear strategy for its future operations.pt_PT
dc.description.abstractA pressão em instituições tradicionais financeiras cresceu nos últimos anos devido à entrada de novas empresas de tecnologia no mercado. Os bancos tradicionais têm que ter consciência desta situação e posicionar-se de maneira inovadora. Nomeadamente, fazer parcerias com novas empresas tecnológicas. O Banco Montepio é um dos mencionados bancos tradicionais e já reconheceu futuras ameaças na indústria. A presente tese avalia as capacidades inovadoras internas, como o processo de inovação fixo e processo de inovação externo, por exemplo parcerias com fintechs, que o Banco Montepio deve utilizar para se tornar mais inovador. Para tal, realizarei um enquadramento das empresas consideradas as mais inovadoras do mundo. De seguida, avaliarei a cultura e o status quo de inovação do Banco Montepio. Os resultados desta análise demonstraram que a abordagem cliente-centrado é crucial para o sucesso de uma empresa. É possível concretizar tal abordagem não só pelo produto que cada empresa oferece mas, também, pelo seus serviços e modelo de negócio. Após analisar a cultura organizacional do Banco Montepio, foi verificado que existe uma cultura hierárquica que é bem sucedida em ambientes estáveis. Hoje em dia, sendo a indústria mais dinâmica, estratégias como adocracia são as mais apropriadas. O status quo do Banco Montepio também demonstrou que inovação não é um tópico a desenvolver: nenhum dos empregados está equipado com as ferramentas necessárias e conhecimento para tornar o banco inovador. Como tal, o Banco Montepio deve melhorar a capacidade de inovação e desenvolver uma estratégia clara para operações futuras.pt_PT
dc.identifier.tid202271056pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29247
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectOrganizational culturept_PT
dc.subjectInnovationpt_PT
dc.subjectRankingpt_PT
dc.subjectCulture frameworkpt_PT
dc.subjectBankingpt_PT
dc.subjectFintechpt_PT
dc.subjectCultura organizacionalpt_PT
dc.subjectInovaçãopt_PT
dc.subjectClassificaçãopt_PT
dc.subjectCultura enquadramentopt_PT
dc.subjectBancopt_PT
dc.titleOrganizational culture at Banco Montepiopt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152117014 Nils Denn W.pdf
Size:
972.88 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: