Publication
‘New’ museums of contemporary art in Lisbon : crossing borders between art and politics through internationalization
datacite.subject.fos | Humanidades::Outras Humanidades | |
dc.contributor.advisor | Martins, Adriana Alves de Paula | |
dc.contributor.author | Danielli, Diana Fulvia Maria | |
dc.date.accessioned | 2025-03-13T17:16:52Z | |
dc.date.available | 2025-03-13T17:16:52Z | |
dc.date.issued | 2025-01-22 | |
dc.date.submitted | 2024-09 | |
dc.description.abstract | This report results from a semester-long internship at the Museu Nacional de Arte Contempor nea (MNAC) in Lisbon, during which I could reflect on the role of museums, and particularly on contemporary art institutions, in an era marked by rapid global change and evolving socio-political landscapes. Because in this age museums are considered not only repositories of cultural artifacts, but also active players in the discourses surrounding art and politics, this report seeks to explore this multifaceted relationship, examining the ways public contemporary art institutions navigate the complex intersections of culture and society and the impacts of globalization through internationalization strategies, public funding, and shifting audiences. In my reflection, I examine how the emergence of a "new museum" model that rests on the promotion of the reevaluation of conventions and the prioritization of inclusivity, dialogue, and active involvement in societal issues has enabled museums to deal with their imperial legacy (often tied to a Eurocentric narrative that emphasized collection and display over social responsibility and engagement). Central to this discussion is the growing interest in practices of internationalization that foster cross-cultural exchanges while navigating the challenges posed by nationalism and elitism, reinforce the potentialities of art to transcend borders, create dialogue, and challenge dominant narratives. Based on my experience at MNAC, this report, in sum, examines internationalization practices within the context of Lisbon's contemporary art scene to highlight both the opportunities and the ethical obligations that arise when cultural institutions engage with a global audience. | eng |
dc.description.abstract | Este relatório resulta de um estágio de um semestre no Museu Nacional de Arte Contemporânea (MNAC), em Lisboa, durante o qual pude refletir sobre o papel dos museus, e em particular das instituições de arte contemporânea, numa era marcada por rápidas mudanças globais e paisagens sociopolíticas em evolução. Como nesta era os museus são considerados não só repositórios de artefactos culturais, mas também actores activos nos discursos em torno da arte e da política, este relatório procura explorar esta relação multifacetada, examinando as formas como as instituições públicas de arte contemporânea navegam nas complexas intersecções da cultura e da sociedade e os impactos da globaliza o através de estratégias de internacionalização, financiamento público e mudança de públicos. Na minha reflexção, examino a forma como a emergência de um modelo de “novo museu”, que assenta na promoção da reavalia o das convenções e na prioridade à inclusão, ao diálogo e ao envolvimento ativo em questões sociais, permitiu aos museus lidar com o seu legado imperial (muitas vezes ligado a uma narrativa eurocêntrica que enfatizava a coleção e a exposição em detrimento da responsabilidade social e do envolvimento). No centro desta discussão está o interesse crescente em práticas de internacionalização que promovem intercâmbios interculturais, ao mesmo tempo que navegam pelos desafios colocados pelo nacionalismo e pelo elitismo, forçando as potencialidades da arte para transcender fronteiras, criar diálogo e desafiar as narrativas dominantes. Com base na minha experiência no MNAC, este relatório, em suma, examina as práticas de internacionaliza o no contexto da cena artística contemporânea de Lisboa para destacar tanto as oportunidades como as obriga es ticas que surgem quando as institui es culturais se envolvem com um público global. | por |
dc.identifier.tid | 203904540 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/52769 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights.uri | N/A | |
dc.subject | Contemporary art | |
dc.subject | Contemporary cultural institutions | |
dc.subject | Lisbon museums | |
dc.subject | Museums internationalization policies | |
dc.subject | "New Museums" | |
dc.subject | Political engagement | |
dc.subject | Arte contemporânea | |
dc.subject | Cultura | |
dc.subject | Envolvimento político | |
dc.subject | Instituições culturais | |
dc.subject | Intercmbio cultural | |
dc.subject | Internacionalização | |
dc.subject | Lisboa | |
dc.subject | Museus | |
dc.title | ‘New’ museums of contemporary art in Lisbon : crossing borders between art and politics through internationalization | por |
dc.type | master thesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
thesis.degree.name | Mestrado em Estudos de Cultura |