Repository logo
 
Publication

Os efeitos de uma proposta didática de educação auditiva na performance musical

dc.contributor.authorCardoso, Mário
dc.contributor.authorMorgado, Elsa
dc.contributor.authorSilva, Levi
dc.date.accessioned2021-05-13T09:14:13Z
dc.date.available2021-05-13T09:14:13Z
dc.date.issued2018-09
dc.description.abstractOne of the challenges of the contemporary educational musical context is the urgency of building and developing a multidisciplinary and multidimensional vision that can, on the one hand, contribute to the overcoming of fragmented pedagogical practices of the context and musical syntax, and, on the other hand, contextualize and develop a set of auditory, cognitive and expressive abilities. This fact is observed in the pedagogical practices of the curricular units associated to the construction and development of the musical formation of the individuals, whose paradigms are based on the technical-expressive development, isolation of fundamental elements of the musical syntax and lag between contemporary production and its teaching processes and learning. Based on the relevance and contemporaneousness of these pedagogical practices in the current context, an experimental, methodological approach was developed to verify if the implementation of a multidimensional and multidimensional model of auditory education affects performance improvement and understanding. This empirical research was developed in a context of Higher Education, using an experimental, methodological line, with a control group with pre-test and post-test. From the analysis and interpretation of the results emerge indicators that the teaching and learning process is based on the Multidimensional Model of Auditory Education, contributes to the development of learning and recognition of elements (rhythmic and metrical structure, melodic and harmonic organization, expressive elements and stylistic and instrumental diversity) fundamental in the understanding of musical syntax.pt_PT
dc.description.abstractUm dos desafios do contexto musical educativo contemporâneo é a urgência da construção e desenvolvimento de uma visão pluridisciplinar e multidimensional que possa, por um lado, contribuir para a superação de práticas pedagógicas fragmentadas do contexto e sintaxe musical, e por outro, contextualizar e desenvolver um conjunto de capacidades auditivas, cognitivas e expressivas. Este facto é observado nas práticas pedagógicas das unidades curriculares associadas à construção e desenvolvimento da formação musical dos indivíduos, cujos os paradigmas são pautados pelo desenvolvimento técnico-expressivo, isolamento de elementos fundamentais da sintaxe musical e desfasamento entre a produção contemporânea e seus processos de ensino e aprendizagem. Partindoda pertinência e contemporaneidade que estas práticas pedagógicas levantam no contexto atual foi desenvolvida uma abordagem metodológica de carácter experimental, com a finalidade de verificar se a implementação de um modelo pluridisciplinar e multidimensional de educação auditiva, produz efeitos na melhoria do desempenho e compreensão musical. Esta investigação empírica foi desenvolvida em contexto de Ensino Superior, com recurso a uma linha metodológica experimental, com grupo de controlo com pré-teste epós-teste. Da análise e interpretação dos resultados emergem indicadores de que o processo de ensino e aprendizagem assente no Modelo Multidimensional de Educação Auditiva, contribui para o desenvolvimento da aprendizagem e reconhecimento de elementos (estrutura rítmica e métrica, organização melódica e harmónica, elementos expressivos e diversidade estilística e instrumental) fundamentais na compreensão da sintaxe musical.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.35699/2317-6377.2018.5172pt_PT
dc.identifier.eid85074102011
dc.identifier.issn1517-7599
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/33068
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectEar trainingpt_PT
dc.subjectHearing educationpt_PT
dc.subjectMusic performancept_PT
dc.subjectEducação auditivapt_PT
dc.subjectTreino auditivopt_PT
dc.subjectPerformance musicalpt_PT
dc.titleOs efeitos de uma proposta didática de educação auditiva na performance musicalpt_PT
dc.title.alternativeThe effects of didactic proposal of hearing education in musical performancept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue38pt_PT
oaire.citation.titlePer Musipt_PT
oaire.citation.volume2018pt_PT
person.familyNameMorgado
person.familyNameLeonido
person.givenNameElsa
person.givenNameLevi
person.identifier.ciencia-idD018-8A4E-AD57
person.identifier.ciencia-id011A-B183-2865
person.identifier.orcid0000-0002-3653-7876
person.identifier.orcid0000-0001-6603-034X
person.identifier.ridAAF-8585-2019
person.identifier.scopus-author-id57194470474
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication9975afc5-1b50-42a6-99f5-6044cd288e35
relation.isAuthorOfPublication15514871-df6e-4764-800b-53b63785dc11
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery15514871-df6e-4764-800b-53b63785dc11

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
20131202.pdf
Size:
497.34 KB
Format:
Adobe Portable Document Format