Publication
Digital disconnection : the impact on portuguese adolescents’ well-being
datacite.subject.fos | Ciências Sociais::Ciências da Comunicação | pt_PT |
dc.contributor.advisor | Soares, Fátima Patrícia Nunes da Encarnação Marques Dias | |
dc.contributor.author | Martinho, Maria Leonor Cunha Vaz | |
dc.date.accessioned | 2023-03-13T14:13:45Z | |
dc.date.available | 2023-03-13T14:13:45Z | |
dc.date.issued | 2023-02-15 | |
dc.date.submitted | 2022-09 | |
dc.description.abstract | Digital disconnection behaviours emerge due to the overwhelming presence of digital technologies in people’s lives. The constant pressure to be online and connected has led individuals to reflect on their digital media practices and to search for healthier habits that do not include being in front of a screen. Hence, reducing or withdrawing from digital devices or social networks has become a growing trend in recent years, as well as a subject of interest for several researchers. However, studies on the potential outcomes of engaging in digital disconnection experiences are scarce. The present dissertation explores the digital disconnection journeys of Portuguese adolescents indepth, starting by comprehending the motivations that lead to one’s urge to unplug from the digital world and then exploring the strategies implemented to conduct this new behaviour. Through this analysis, the final purpose is to assess whether digital disconnection experiences impact young individuals' wellbeing. This exploratory research follows a qualitative methodology, with interviews conducted to 20 Portuguese adolescents aged between 15 to 18 years old. The results have demonstrated important findings that enrich the research field of digital disconnection. According to the participants, the urge to better use their time, the harmful social pressure related to social media, as well as their toxic environment are the main motivators to withdraw from social networks and reduce screen time. Moreover, three predominant behaviours were identified regarding the digital disconnection approaches – drastic disconnection, progressive disconnection, and selfregulation. In conclusion, when analysing the outcomes of embracing this new behaviour, the results have shown that, although the immediate effect may be negative, one’s ability to overcome these challenges results in surprisingly beneficial outcomes for their wellbeing in the long run. Adolescents described building healthier routines, improving their friendships, surpassing personal insecurities, and sharing a feeling of selfaccomplishment and discovery. | pt_PT |
dc.description.abstract | Comportamentos de desconexão digital surgem como resposta à forte presença das tecnologias digitais na sociedade contemporânea. A constante pressão para estar online e conectado levou os indivíduos a refletirem sobre as suas práticas digitais e a procurar hábitos mais saudáveis, que não incluam estar demasiado tempo em frente a um ecrã. Deste modo, a redução ou abstinência de certos meios digitais ou redes sociais temse tornado uma tendência crescente nos últimos anos, bem como um tema de interesse para vários investigadores. No entanto, estudos sobre os potenciais efeitos de experiências de desconexão digital são escassos. A presente dissertação pretende explorar em detalhe os processos de desconexão digital dos adolescentes portugueses, começando por compreender as motivações que levam ao desejo de se desligar do mundo digital, seguido da exploração das estratégias implementadas para conduzir este novo comportamento. Através desta análise, o objectivo final consiste em avaliar se as experiências de desconexão digital têm impacto no bemestar dos jovens. Este estudo exploratório segue uma metodologia qualitativa, com entrevistas realizadas a 20 adolescentes portugueses entre os 15 e os 18 anos. Os dados recolhidos demonstram resultados relevantes para o estudo da desconexão digital. De acordo com os participantes, a vontade de utilizar melhor o tempo, a pressão social relacionada com as redes sociais, bem como o facto de considerarem o ambiente digital tóxico, são as principais motivações para se desconectarem de redes sociais e reduzirem o tempo dedicado aos ecrãs. Foram identificados três comportamentos de desconexão digital predominantes – desconexão drástica, desconexão progressiva, e autoregulação. Em suma, ao analisar os resultados foi concluído que, embora o efeito imediato possa ser negativo, a capacidade de superar os desafios leva a resultados surpreendentemente benéficos para o bemestar a longo prazo. De acordo com as entrevistas, os participantes construíram rotinas diárias mais saudáveis, melhoraram amizades, superaram inseguranças e descreveram um sentimento de realização e descoberta pessoal. | pt_PT |
dc.identifier.tid | 203238451 | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/40545 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.subject | Digital | pt_PT |
dc.subject | Disconnection | pt_PT |
dc.subject | Adolescents | pt_PT |
dc.subject | Young individuals | pt_PT |
dc.subject | Well-being | pt_PT |
dc.subject | Digital media | pt_PT |
dc.subject | Social media | pt_PT |
dc.subject | Desconexão | pt_PT |
dc.subject | Adolescentes | pt_PT |
dc.subject | Jovens | pt_PT |
dc.subject | Bem-estar | pt_PT |
dc.subject | Meios digitais | pt_PT |
dc.subject | Redes sociais | pt_PT |
dc.title | Digital disconnection : the impact on portuguese adolescents’ well-being | pt_PT |
dc.type | master thesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | masterThesis | pt_PT |
thesis.degree.name | Mestrado em Ciências da Comunicação | pt_PT |