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Evaluation of willingness for sharing personal mobile data according to benefits

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Abstract(s)

Currently, we live in a pandemic context, caused by the SARS-CoV-2 virus. If technology was already part of the daily life of a large part of the population, in this context, it came to be accentuated and to identify itself as a possible tool to help control and combat this virus. Mobile applications have been positioning themselves more sharply in the market and a range of them require the user to share their personal geolocation data. This type of personal data is associated with benefits and risks, and the motivation to share them in different areas of activity is an innovative investigation. Being the objective of this research to evaluate the acceptance of sharing of personal geolocation data, according to benefits perceived by mobile application users; a qualitative study using multi-methods was designed to obtain more consistent results. Initially, an exploratory study was conducted, and an online questionnaire was subsequently launched. The sample made it possible to analyse the responses of residents in Portugal. Through the results of the research, we can conclude that the motivation to share personal geolocation data changed depending on the proposed area, and the health area was the one that was evaluated with greater willingness to share, followed by the transport area and leisure area. Additionally, when a specific benefit is proposed to the user, in all areas there is an increase in the willingness to share their personal geolocation data. The current context of Covid-19 impacted the willingness to share, given that a significant part of the sample claims to have more desire to share geolocation data in the current context than before it.
Atualmente vivemos num contexto de pandemia, causada pelo vírus SARS-CoV-2. Se a tecnologia já fazia parte do quotidiano de grande parte da população, neste contexto, veio a acentuar-se e, identificar-se como uma possível ferramenta de ajuda ao controlo e combate deste vírus. As aplicações móveis têm vindo a posicionar-se mais acentuadamente no mercado e, um leque delas requerem que o usuário partilhe os seus dados pessoais de geolocalização. A este tipo de dados pessoais associam-se benefícios e riscos e, a motivação à partilha dos mesmos em diferentes áreas de atividade constitui uma investigação inovadora. Sendo o objetivo desta investigação avaliar a aceitação de partilha de dados pessoais de geolocalização, de acordo com benefícios percebidos pelos utilizadores de aplicações móveis; foi desenhado um estudo qualitativo com recurso a multi-métodos para obter resultados mais consistentes. Numa primeira instância foi realizado um estudo exploratório e, posteriormente lançado um questionário online. A amostra permitiu analisar as respostas de residentes em Portugal. Através dos resultados da investigação podemos concluir que a motivação a partilhar dados pessoais de geolocalização alterou dependendo da área proposta, sendo que a área da saúde foi a que foi avaliada com maior predisposição à partilha, seguida da área de transportes e área de lazer. Adicionalmente, quando proposto um benefício específico ao usuário, todas as áreas contaram com uma maior predisposição à partilha. O atual contexto de Covid-19 impactou a vontade de partilha dado que uma parte significativa da amostra afirma ter mais disposição em partilhar dados de geolocalização no atual contexto do que antes do mesmo.

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Keywords

Personal mobile data Geolocation Willingness to share Benefits perceived Covid-19 context Dados pessoais móveis Geolocalização Vontade de partilhar Benefícios percebidos Contexto covid-19

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