Repository logo
 
Publication

What makes learning easier and more difficult? The perspective of teenagers

dc.contributor.authorCunha, Rosário Serrão
dc.contributor.authorRibeiro, Luísa Mota
dc.contributor.authorSequeira, Cristiana
dc.contributor.authorBarros, Rita de Almeida
dc.contributor.authorCabral, Leonor
dc.contributor.authorDias, Teresa Silva
dc.date.accessioned2021-05-13T14:18:06Z
dc.date.available2021-05-13T14:18:06Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractThis qualitative study aimed to understand the perceptions of adolescent students about what facilitates and hinders their learning. The knowledge of students' perceptions about their learning allows to improve the quality of the learning processes quality. Five focus groups were conducted, with a semi-structured script, in five different private schools from the North of Portugal, having participated in 32 students randomly selected. Participants were students from 7th, 8th and 9th grades, with ages between 12 and 15 years old. The data analysis followed a semi-inductive process and descriptive coding of data. The results highlighted the key role of teachers in students' learning; the importance of students action versus passivity in the classroom; the relevance of emotional and relational dimension to enhance students' engagement, and the relevance of learning self-regulation strategies. As for implications, it is suggested that actions be carried out with teachers and students based on the data collected and analyzed, in order to promote metacognition of both.pt_PT
dc.description.abstractEste estudo qualitativo teve como objetivo analisar as perceções de alunos adolescentes acerca dos aspetos que facilitam e dificultam a sua aprendizagem. O conhecimento das perceções dos alunos sobre a sua aprendizagem permite melhorar a qualidade dos processos de ensino-aprendizagem. A partir de um guião semiestruturado, foram realizados cinco grupos focais, em cinco escolas privadas do Norte de Portugal, tendo participado 32 alunos selecionados aleatoriamente. Os participantes eram alunos do 3º ciclo do Ensino Básico (7º, 8º e 9º anos), com idades compreendidas entre os 12 e os 15 anos. A análise dos dados seguiu um processo semi-indutivo de codificação descritiva. Os resultados realçam o papel fundamental do professor na aprendizagem; a importância da ação vs passividade dos alunos na sala de aula; a relevância da dimensão emocional e relacional para o envolvimento do aluno; e a relevância das estratégias de autorregulação da aprendizagem. Como implicações sugere-se a concretização de ações junto de professores e alunos assente nos dados recolhidos e analisados, que sejam promotoras da metacognição de ambos.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.4025/psicolestud.v25i0.46414pt_PT
dc.identifier.eid85086926547
dc.identifier.issn1413-7372
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/33092
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectSchool learningpt_PT
dc.subjectTeachingpt_PT
dc.subjectAdolescencept_PT
dc.subjectAprendizagem escolarpt_PT
dc.subjectEnsinopt_PT
dc.subjectAdolescênciapt_PT
dc.titleWhat makes learning easier and more difficult? The perspective of teenagerspt_PT
dc.title.alternativeO que facilita e dificulta a aprendizagem? A perspetiva de adolescentespt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titlePsicologia em Estudopt_PT
oaire.citation.volume25pt_PT
person.familyNameSerrão Cunha
person.familyNameRibeiro
person.familyNameCabral
person.familyNameDias
person.givenNameRosário
person.givenNameLuísa
person.givenNameLeonor
person.givenNameTeresa Maria e Cruz Morais da Silva
person.identifier674242
person.identifier622242
person.identifierW-5078-2017
person.identifier.ciencia-idD516-7A34-3903
person.identifier.ciencia-idE210-C9EB-ADDF
person.identifier.ciencia-idE116-A80F-F102
person.identifier.orcid0000-0003-2570-9422
person.identifier.orcid0000-0001-9056-7737
person.identifier.orcid0000-0002-6492-9375
person.identifier.orcid0000-0001-6146-4763
person.identifier.ridD-9591-2015
person.identifier.scopus-author-id35605044400
person.identifier.scopus-author-id55614370700
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication7f109b0f-c414-4810-bf97-00ab473301fd
relation.isAuthorOfPublication308a4994-cb0f-4ee7-a3a6-40b741ab0227
relation.isAuthorOfPublicationcfb51385-043a-49b4-82cd-328cddcd6fc0
relation.isAuthorOfPublication77fe6d2e-f1a3-4a0a-a41a-2b3b5389049c
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverycfb51385-043a-49b4-82cd-328cddcd6fc0

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
19849197_en.pdf
Size:
304.83 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
19849197_pt.pdf
Size:
235.19 KB
Format:
Adobe Portable Document Format