Repository logo
 
Publication

Exploring the motivations behind a global brand consumer culture : a netnographic study of Corona Extra consumers

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorOliveira, Pedro Luís Lopes de
dc.contributor.authorRivera, Ana Laura Alonso
dc.date.accessioned2024-07-19T14:56:33Z
dc.date.available2024-07-19T14:56:33Z
dc.date.issued2020-01-31
dc.date.submitted2019-06
dc.description.abstractNowadays, consumers are no longer seeking for the functional benefits of buying a good or service. This change in consumer behavior can be observed in the beer industry where consumers are driven towards beers that create a unique and memorable drinking experience. A review of the literature reveals that companies who want to successfully make their brands perform beyond their functional role should engage in sensory or experiential marketing. In the current beer market, brands are trying to differentiate by enhancing the sensorial dimensions of beer enjoyment. Therefore, the present dissertation aims to understand the motives and attitudes of the consumer culture of the beer brand Corona Extra. A netnography approach was used to explore and collect data from Corona Extra consumers in online communities. Results shows that marketing influence and the sensory and experiential attributes of the beer are the success factors which motivate consumers into drinking Corona Extra. Surprisingly, despite the brand being popular and successful, it was observed that consumers constantly mark out feeling discouraged from drinking Corona Extra in online communities. Discouragement was expressed mainly about the criticism and negative stereotyping that consumers who like Corona Extra must face in online communities. Also, consumers disclose dissatisfaction regarding some intrinsic attributes, package and price of Corona Extra. These findings allowed to develop managerial implications regarding new product development, communications and online strategies for the brand Corona Extra.pt_PT
dc.description.abstractAtualmente, os consumidores já não estão à procura de benefícios funcionais quando compram um bem ou serviço. Esta mudança no comportamento do consumidor pode ser observada na indústria da cerveja, onde os consumidores são movidos pela experiência única e memorável de beber uma cerveja. Uma revisão da literatura revela que as empresas que pretendem obter sucesso com as suas marcas além do seu papel funcional devem dedicar-se ao marketing sensorial ou experiencial. No mercado atual da cerveja, as marcas estão a tentar diferenciar-se através do aprimoramento das dimensões sensoriais ligadas à apreciação de cerveja. Portanto, esta dissertação visa compreender os motivos e atitudes da cultura de consumo da marca de cerveja Corona Extra. Foi usada uma abordagem de Netnografia para explorar e coletar dados dos consumidores de Corona Extra em comunidades online. Os resultados mostram que a influência do marketing e os atributos sensoriais e experienciais da cerveja são fatores de sucesso que motivam os consumidores a beber Corona Extra. Surpreendentemente, apesar da marca ser popular e bem-sucedida, observou-se que os consumidores se sentem desencorajados de consumir Corona Extra em comunidades online. Este desânimo deve-se principalmente à crítica e estereótipo negativo que os consumidores de Corona Extra devem enfrentar em comunidades online. Além disso, os consumidores revelam alguma insatisfação em relação a alguns atributos intrínsecos, como a embalagem e o preço da Corona Extra. Estes resultados permitiram desenvolver implicações de gestão em relação ao desenvolvimento de novos produtos, comunicações e estratégias online para a marca Corona Extra.pt_PT
dc.identifier.tid202439984pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45827
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCorona Extrapt_PT
dc.subjectNetnographypt_PT
dc.subjectOnline communitiespt_PT
dc.subjectBeer consumptionpt_PT
dc.subjectSensory marketingpt_PT
dc.subjectExperiential marketingpt_PT
dc.subjectGlobal brandpt_PT
dc.titleExploring the motivations behind a global brand consumer culture : a netnographic study of Corona Extra consumerspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas (mestrado internacional)pt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202439984.pdf
Size:
912.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: