Publication
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
dc.contributor.author | Zangão, Maria Otília | |
dc.contributor.author | Mendes, Felismina Rosa Parreira | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T16:12:05Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T16:12:05Z | |
dc.date.issued | 2015-03-01 | |
dc.description.abstract | METHOD: this was a quantitative study, descriptive and cross-sectional in design. The sample consisted of nursing undergraduate students from the Higher School of Health Sciences, in the city of Évora, Portugal. Data were collected using the previously validated Helping Relational Skills Inventory. OBJECTIVE: to analyze the development and mobilization of relational skills central to the caring process among nursing students throughout their professional training. RESULTS: the students gradually acquired "generic skills", "communication skills" and "contact skills", presenting the highest mean score in the last year of the program. However, the highest mean score for the "empathetic skills" subscale was presented by second-year students. CONCLUSION: age and year in program were found to be decisive variables regarding the acquisition of specific skills (empathetic and communication) by nursing students. | pt_PT |
dc.description.abstract | Objetivo: analisar o desenvolvimento e a mobilização de competências relacionais, centrais no processo de cuidar, pelo estudante de enfermagem ao longo do seu processo de formação. Método: estudo descritivo-correlacional de abordagem quantitativa. A amostra foi constituída pelos estudantes do curso de enfermagem de uma Escola Superior de Saúde, no litoral de Portugal e os dados foram coletados através do Inventário de Competências Relacionais de Ajuda, já testado. Resultados: os estudantes adquirem gradualmente as competências genéricas, competências de comunicação e competências de contacto, atingindo a média mais alta no último ano do curso, enquanto na subescala competências empáticas os estudantes do 2º ano apresentam um valor médio superior. Conclusão: a idade e o ano do curso são variáveis decisivas na aquisição de competências específicas (empáticas e comunicação) pelos estudantes de enfermagem. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.1590/0034-7167.2015680202i | pt_PT |
dc.identifier.eid | 85021859699 | |
dc.identifier.issn | 0034-7167 | |
dc.identifier.pmid | 26222160 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/34846 | |
dc.identifier.wos | 000217281600002 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Competency-based education | pt_PT |
dc.subject | Nursing students | pt_PT |
dc.subject | Privacy | pt_PT |
dc.subject | Nursing care | pt_PT |
dc.subject | Educação baseada em competências | pt_PT |
dc.subject | Estudantes de enfermagem | pt_PT |
dc.subject | Privacidade | pt_PT |
dc.subject | Cuidados de enfermagem | pt_PT |
dc.title | Relational skills and preserving patient privacy in the caring process | pt_PT |
dc.title.alternative | Competências relacionais e preservação da intimidade no processo de cuidar | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 173 | pt_PT |
oaire.citation.issue | 2 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 167 | pt_PT |
oaire.citation.title | Revista brasileira de enfermagem | pt_PT |
oaire.citation.volume | 68 | pt_PT |
person.familyName | Zangão | |
person.familyName | Mendes | |
person.givenName | Maria Otília | |
person.givenName | Felismina | |
person.identifier | 363955 | |
person.identifier.ciencia-id | 1713-C271-C4BC | |
person.identifier.ciencia-id | 061C-2AA9-8FC3 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-2899-8768 | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-9518-2289 | |
person.identifier.scopus-author-id | 57194756586 | |
person.identifier.scopus-author-id | 16417479500 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 2f78b3c8-8f5b-4f82-a4e2-8b5d05cdfedb | |
relation.isAuthorOfPublication | 7e003749-e2ba-4f46-aa08-9ae3e8c0fcee | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 2f78b3c8-8f5b-4f82-a4e2-8b5d05cdfedb |