Repository logo
 
Publication

Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations

dc.contributor.authorSantos, Paulo Alexandre Figueiredo dos
dc.contributor.authorRabiais, Isabel Cristina Mascarenhas
dc.contributor.authorSales, Leila Miriam Conde Faria
dc.contributor.authorHenriques, Carolina Miguel Graça
dc.date.accessioned2022-08-02T13:04:33Z
dc.date.available2022-08-02T13:04:33Z
dc.date.issued2022-07-18
dc.description.abstractOBJECTIVE: to identify the profile of transversal teaching/learning skills, which allows an adequate intervention of disaster nursing students. METHODS: this is research framed in the qualitative, transversal paradigm methodology, supported by inductive and exploratory reasoning. RESULTS: it was found that there is no consensus between Nursing Education Major Coordinators/Directors and disaster nursing experts regarding transversal skills considered decisive, due to the current absence of the theme in study plans and the limited personal and professional training of professors. FINAL CONSIDERATIONS: the development and implementation of teaching/learning strategies that allow the development of transversal skills, favoring students' ability to meet this reality in a conscious, balanced and efficient way, is crucial.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: identificar o perfil de competências transversais de ensino/aprendizagem, que permita uma intervenção adequada do estudante do Curso de Licenciatura em Enfermagem no domínio da catástrofe. Métodos: investigação enquadrada na metodologia do paradigma qualitativo, transversal, apoiada no raciocínio indutivo e exploratória. Resultados: verificou-se que não existe consenso entre os Coordenadores/Diretores dos Cursos de Licenciatura em Enfermagem e os peritos de enfermagem em catástrofe quanto às competências transversais consideradas determinantes, decorrente da atual ausência da temática nos planos de estudo e da diminuta formação pessoal e profissional dos docentes. Considerações finais: o desenvolvimento e implementação de estratégias de ensino/aprendizagem, que permitam o desenvolvimento de competências transversais, favorecendo a capacidade do estudante para se encontrar com esta realidade de maneira consciente, equilibrada e eficiente, assume-se crucial.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1590/0034-7167-2021-0760pt_PT
dc.identifier.eid85134748479
dc.identifier.issn0034-7167
dc.identifier.pmcPMC9728851
dc.identifier.pmid35858029
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38470
dc.identifier.wos000841798900013
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectStudents, nursingpt_PT
dc.subjectDisaster planningpt_PT
dc.subjectProfessional skillpt_PT
dc.subjectNursingpt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectSurge capacitypt_PT
dc.subjectEstudantes de enfermagempt_PT
dc.subjectAdministração de desastrespt_PT
dc.subjectCompetência profissionalpt_PT
dc.subjectEducação em enfermagempt_PT
dc.subjectCapacidade de resposta ante emergênciaspt_PT
dc.titleProfile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situationspt_PT
dc.title.alternativePerfil de competências transversais dos estudantes de enfermagem para intervir em situações de catástrofept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue6pt_PT
oaire.citation.titleRevista brasileira de enfermagempt_PT
oaire.citation.volume75pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
48995878_pt.pdf
Size:
176.28 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Português
No Thumbnail Available
Name:
48995878_en.pdf
Size:
177.52 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Inglês
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: