Publication
Conversational AI for idea generation : the role of a user’s socioeconomic background
datacite.subject.fos | Ciências Sociais::Economia e Gestão | pt_PT |
dc.contributor.advisor | Delpero, Alessio | |
dc.contributor.advisor | Kommol, Erik | |
dc.contributor.author | Oliveira, João Ricardo Figueira de | |
dc.date.accessioned | 2025-01-06T11:49:01Z | |
dc.date.embargo | 2026-01-06 | |
dc.date.issued | 2024-10-24 | |
dc.date.submitted | 2024-09-03 | |
dc.description.abstract | In today's technological landscape, creativity remains a vital engine for organizations, driving innovation and problem-solving. This thesis explores the role of socioeconomic background in shaping Individual Absorptive Capacity in the context of enhancing creativity within AI-driven tasks, focusing on the efficacy of the Chain-of-Thought prompting strategy in users’ Learning Experiences. Additionally, it evaluates how time pressure influences the alignment of prompts with Chain-of-Thought principles and impacts users’ Learning Experiences, by examining the moderating effect of Absorptive Capacity in mitigating the impact of time pressure. Data was collected through a quantitative survey where participants were assessed on their socioeconomic context, their Absorptive Capacity level and their ability to generate prompts consistent with the Chain-of-Thought prompting strategy. A predefined dogmatic prompt following the Chain-of-Thought principles was used to compare the different responses. The results indicate that individuals with higher levels of Absorptive Capacity are more proficient in crafting prompts that align with Chain-of-Thought principles, impacting users’ Learning Experiences. Moreover, participants with an educational background in Social Sciences exhibited notably lower similarity scores to the dogmatic prompt, compared to those with a Business background, underscoring the importance of educational experiences and specializations in shaping individuals' Absorptive Capacity and learning outcomes. The findings regarding the influence of time pressure and the moderating effect of Absorptive Capacity were not statistically significant. Nevertheless, the study supports a significant positive relationship between Absorptive Capacity and prompt similarity with the Chain-ofThought prompting strategy, underscoring the potential of Absorptive Capacity in enhancing users’ Learning Experiences. | pt_PT |
dc.description.abstract | Na conjuntura tecnológica atual, a criatividade é uma força vital para as organizações impulsionarem inovação e resolução de problemas. Esta dissertação explora o papel do contexto socioeconómico na formação da Capacidade de Absorção Individual no contexto de criatividade em tarefas impulsionadas por IA, focando-se na eficácia da estratégia de Chain-ofThought (cadeia de pensamento) na Experiência de Aprendizagem dos usuários. Avalia também o impacto da pressão de tempo no alinhamento de prompts (indicações à IA) com os princípios de Chain-of-Thought e consecutivamente na Experiência de Aprendizagem dos usuários, examinando o efeito moderador da Capacidade de Absorção na mitigação desse impacto. Os dados relativos ao contexto socioeconómico dos participantes, o seu nível de Capacidade de Absorção e a habilidade em gerar prompts consistentes com a estratégia de Chain-of-Thought. foram recolhidos através de um questionário quantitativo. Um prompt predefinido seguindo os princípios de Chain-of-Thought foi utilizado para comparar as diferentes respostas. Os resultados evidenciam a relação positiva entre a Capacidade de Absorção Absorvente e a similaridade dos prompts com a estratégia de Chain-of-Thought. Além disso, participantes com formação em Ciências Sociais exibiram menor similaridade com os mesmos princípios, comparativamente a participantes com formação em Gestão, destacando a importância do contexto socioeconómico na Capacidade de Absorção e nas aprendizagens. O efeito moderador da Capacidade de Absorção e a influência da pressão de tempo não revelaram resultados estatisticamente significativos. No entanto, o estudo apoia a relação positiva e significativa mencionada, evidenciando o potencial da Capacidade de Absorção na melhoria das Experiências de Aprendizagem. | pt_PT |
dc.identifier.tid | 203731212 | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/47682 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.subject | Artificial intelligence | pt_PT |
dc.subject | Chain-of-thought | pt_PT |
dc.subject | Absorptive capacity | pt_PT |
dc.subject | Socioeconomic background | pt_PT |
dc.subject | Learning experience | pt_PT |
dc.subject | Inteligência artificial | pt_PT |
dc.subject | Cadeia de pensamento | pt_PT |
dc.subject | Capacidade de absorção | pt_PT |
dc.subject | Contexto socioeconómico | pt_PT |
dc.subject | Experiência de aprendizagem | pt_PT |
dc.title | Conversational AI for idea generation : the role of a user’s socioeconomic background | pt_PT |
dc.title.alternative | IA conversacional para geração de ideias : o papel do contexto socioeconómico do usuário | pt_PT |
dc.type | master thesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
rcaap.rights | embargoedAccess | pt_PT |
rcaap.type | masterThesis | pt_PT |
thesis.degree.name | Mestrado em Gestão e Administração de Empresas (mestrado internacional) | pt_PT |